سفرنامه قطر

Doha Qatar skyline 16a924ea708 largeسفر به قطر دراواسط بهارسال 95 برایم میسر شد در ان زمان من برای یک سفر کاری به دبی رفته بودم پس از انجام امور کاری در دبی تصمیم گرفتم سفر به قطر کرده و مکانهای دیدنی و تفریحی قطر را از نزدیک ببینم. از این جهت با رزرو بلیط و هتل  برای یک سفر تفریحی به قطر روانه شدم. پیشتر اطلاع داشتم که قطریکی از ثروتمندترین کشورهای جهان و همچنین ثروتمندترین کشور خاورمیانه است.از اینرو دوست داشتم از نزدیک این کشورعربی را ببینم...

سفرنامه قطر دکتر علی باغانی، وکیل پایه یک دادگستری

قطر کجاست؟

قطر کشوری در جنوب غربی اسیا ودر همسایگی عربستان بحرین وامارات میباشد.دوحه پایتخت ان و عربی زبان رسمی مردم این کشور است.نفت و گاز از صادرات اصلی این کشور بوده و عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت ، اوپک میباشد. قبل از کشف نفت خام در قطر، شکار مروارید و تجارت دریایی یکی از راههای تامین سرمایه این کشور بود.در مورد این کشور باید اضافه کرد که تا سال 1971 تحت الحمایه انگلستان بوده است. خطوط هوایی این کشور یکی از بهترینها در صنعت هواپیمایی میباشد.این کشور دارای اب وهوای کویری ودر عین حال زمستانهای خنکی است.بهار و پاییز بهترین زمان سفر به این کشور است.اسلام دین رسمی و ریال واحد پول رایج دراین کشور میباشد.مدتی بود که در فکر سفر به قطر بودم و در نهایت سفر به قطر از طریق سفری که به دبی داشتم میسر شد.براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۲۷,۶۰۰ دلار میباشد وهمچنین این کشور رتبه سوم ذخایر نفتی و گازی جهان را داراست.این کشور هم از نظر امنیتی و هم از جهت اتفاق افتادن بلایای طبیعی کشوری امن محسوب میشود.نکته جالب اینکه در این کشور هیچ جنگلی وجود ندارد.علاوه بر ان نرخ بیکاری دراین کشورتا سال 2020 م. 0.14% بوده که، این عدد بیانگر وضعیت خوب کسب و کار درقطر است.نظام اموزشی در این کشورطی سالهای اخیر بسیار پیشرفت داشته است و برخی دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت میکنند.این کشور دارای دانشگاههایی با امکانات مدرن و پیشرفته میباشد.همچنین ساعت کاری در این کشور 40 تا 48 ساعت در هفته میباشد .البنه در ماه مبارک رمضان هر فرد حدود 6 ساعت در روز کار میکند.

دوحه چگونه شهری است؟

سرانجام به فرودگاه حمد دوحه که از بهترین فرودگاه های دنیا به شمار میرود رسیدم .رستوران های متنوع، محوطه بازی کودکان و استخر سرپوشیده تنها بخشی از جذابیت های فرودگاه بود که برای مسافرانی که برای تغییر پرواز در این مکان چند ساعتی را باید سپری میکردند تعبیه شده بود. یک خرس غول پیکرکه درست وسط فرودگاه قرار گرفته بود با رنگ زردش چشم توجهم را به خود جلب کرد.در سفر به قطر انچه در فرودگاه توجهم را به سوی خود جلب کرد فروشگاهی در یکی از قسمت های فرودگاه بود که باقلوا، خرما، مغزیجات، مارمالاد و مربا و قهوه را برای فروش عرضه میکرد. از این رو جمعیت زیادی از مسافران در حال خرید بودند .داخل فروشگاه شدم و چندین بسته شکلات و قهوه خریدم.سپس به سمت درب خروج حرکت کردم و با گرفتن یک تاکسی به سوی هتل راهی شدم.از پنجره تاکسی دوحه را نظاره میکردم. اسمانخراشهای بلند و مدرن بیش از هر چیز به چشم میخورد سرانجام پس از طی مسافتی به هتل رسیدم.هتل دارای نمای ظاهری هرمی شکل و در نزدیکی رستوران La Veranda قرار گرفته بود. و تنها سه دقیقه با ساحل فاصله بود .همچنین دسترسی خوبی به مراکز خرید داشت.

مکانهای دیدنی و تفریحی قطر کجاست؟

در سفر به قطر حدود ساعت 3 ظهر بود که اتاق را تحویل گرفتم..وارد اتاق شدم و چمدانها را در گوشه ای از اتاق قرار دادم. دریای نیلگون و زیبا از پنجره اتاق قابل رویت بود. پس ازاستراحتی کوتاه برای گشت و گذار در قطر از هتل خارج شدم. ابتدا به یکی از رستورانهای اطراف هتل رفتم ومجبوس سفارش دادم که از ترکیب برنج با ادویه های معطر و گوشت پخته شده بود و از جمله غذاهای لذیذ عربی محسوب میشد.پس از صرف غذا لقمات که نوعی شیرینی میباشد و شبیه بامیه خودمان هست را نیز امتحان کردم که صرف ان در کنار چای بسیار لذتبخش بود.

پارک و برج اسپایر

بعد از صرف غذا برای گردش در قطر به بزرگ‌ترین پارک دوحه Aspire Park رفتم. مسیرهای مخصوص پیاده‌روی ، زمین‌های بازی مخصوص کودکان، امکانات ورزشی، رستوران و کافه،از جمله جذابیت های این پارک بود. در دریاچه، اردک و غازها در حال شنا دیده میشدند. نورپردازی تونل فواره‌ای پارک اسپایردر تاریکی شب بسیار دیدنیست.به سوی پلی که روی دریاچه بود رفتم . فواره‌های آب از دو طرف از بالای سرم میگذشت و نسیم خوبی میوزید. برج اسپایرنیز، در این پارک واقع شده است. این بنای مرتفع که با نام Torch Doha نیز شناخته می‌شود، مشعل بازی‌های آسیایی 2006 بوده و اکنون، هتل میباشد.

سفر به قطر

ساحل کورنیش Corniche

مکان بعدی که برای گردش در قطر انتخاب کردم ساحل کورنیش بود . به سمت ساحل کورنیش که گویی قلب دوحه بود رفتم.گردشگران زیادی در حال قدم زدن بودند.سفر به قطر برای توریستها یکی از گزینه های جذاب  محسوب میشود.زیرا افتاب گرم قطر و تفریحات ابی زیادی دارد.قایق‌های روی آب با چراغ‌های رنگی‌شان منظره زیبایی را خلق کرده بود.در ساحل قدم میزدم و مناظر اطراف را نظاره میکردم. جمعیت زیادی در ساحل دیده میشد .عده ای گردشگر در حال عکس گرفتن با جعبه صدف‌ها که نماد سنت گذشته قطری‌هاست بودند.کودکانی مشغول دویدن و بازی با بادبادکهایی در دست دیدم. پس از کمی گشت و گذار در قطر به سوی هتل بازگشتم .صبح روز بعد پس از صرف صبحانه مفصلی در رستوران هتل برای گردش به قطر به سوی موزه هنرهای اسلامی رفتم.

موزه هنرهای اسلامی قطر

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری قطر موزه هنرهای اسلامی بود.به موزه مذکور رسیدم .نمای  ساختمان سفید رنگ و به صورت مکعبی بود که زاویه های تیزی داشت. ودر زیر نور آفتاب به زیبایی می درخشید. برای اینکه این موزه را ببینم از یک پل که دربین آب ها ساخته شده بود گذر کردم. موزه در جزیره ای با محوطه ی چمن کاری شده قرار گرفته بود. معماری این موزه مانند یک قلعه نظامی به سبک پست مدرن ساخته شده بود. ورود بازدیدکنندگان با لباسهای نامناسب به این موزه ممنوع بود. این موزه مجموعه هنرهای اسلامی را از سه قاره جهان جمع آوری کرده و به تصویر میکشید. درمیان بنا چشمم به گنبدی افتاد. تلفیق فوق العاده ای معماری اسلامی و مدرنیته جذابیت این موزه را چند برابر کرده بود. موزه هنر اسلامی در سه طبقه ساخته شده بود. طبقه اول و دوم نمایشگاه های دائمی بودند که شامل پارچه های نفیس، کارهای سرامیک، مینا و شیشه میشد.و تمام آثاردر ویترین های شیشه ای به تصویر کشیده شده بود پارچه ها، سرامیک ها وجواهرات که مربوط به دوران خاصی از معماری اسلام بود در کنار هم قرار داشت و به ترتیب توسعه به نمایش گذاشته شده بود.بعد از بازدید از موزه برای گردش در قطربه سوی خلیج West Bay رفتم و در یکی از کافه های ان حوالی نشستم وکمی از مناظر زیبای پیش رو بهره بردم.توریستهای زیادی برای گردش در قطر در این خلیج دیده میشدند.

بازار دیدنی سوق واقف Souq Waqif

با استفاده از یک تاکسی به سوی بازار سوق واقف که پیشتر تعریف ان را شنیده بودم رفتم.این بازار سنتی که در قلب دوحه قرار داشت از جاذبه های گردشگری قطر به شمار میرفت. بازار قدمتی چند صد ساله داشت وراسته های تو در تو، با مغازه های فراوان از جمله پارچه فروشی، ادویه‌جات، شیرینی‌ فروشی و رستوران های بین المللی زیادی در ان به چشم میخورد.  به سمت مسجد souq رفتم ودر یکی از رستورانهای عربی ان حوالی نشستم و کباب و نان تازه سفارش دادم و پس از کمی قدم زدن و خرید جزیی از بازار وبعد از چندین ساعت گشت و گذار در قطربرای استراحت به هتل بازگشتم.صبح روز بعد حدود ساعت 8 از خواب بیدار شدم وپس از صرف صبحانه ای مفصل تصمیم گرفتم خودم را برای یک تفریح مهیج اماده کنم و به یکی دیگر از مکاهای دیدنی قطر بروم امروز تصمیم داشتم کمی صحراگردی کنم و زیبایی های کویر را ببینم از این رو در لابی هتل و در انتظار راننده ای که قرار بود مرا با خود برای گشتزنی به صحرا ببرد نشستم.

سفر به قطر

صحراگردی

برای گشت و گذار در قطر و صحراگردی راننده ای به دنبال من امد و مرا به مکان مورد نظر که در واقع بیابانی با تپه‌های ماسه‌ای مرتفع وشیب زیاد بود برد.در طول مسیربودیم که شترهایی را در بیابانهای دوحه دیدم.رانندگی کردن در میان بیابان‌ با ماشین های شاسی بلند و مدرن بر فراز تپه های شنی بسیار هیجان انگیز بود.حرکت چرخ های ماشین بر روی شنهای گرم با سرعت زیاد نمایشی زیبا از رقص شنها را به تصویر میکشید .همچنین چادرهای زیبا و لوکسی در بیابان برای استراحت و پذیرایی تعبیه شده بود.پس از چندین ساعت بیابانگردی مهیج به سوی مرکز خرید فستیوال سیتی رفتم تا کمی خرید کنم.

مرکز خرید فستیوال سیتی Festival City Mall

این مرکز خرید درشمال دوحه قرار داشت و بزرگ‌ترین مال این کشور به شمار میرفت.مرکز خریدی شیک و لوکس که فروشگاههای متنوعی ازالبسه وهمچنین سالنهای سینما و رستوران دران به چشم میخورد.از انجاییکه در قطرهرگز برف نمیبارد طراحان این مرکز خرید با ساخت یک پارک برفی، بارش برف را برای مراجعه کنندگان به نمایش گذاشته اند. این پارک مکان مهیجی برای بچه‌ها بود.پس از چند ساعتی خرید برای ادامه گشت و گذار در قطر به یکی از فست فودهای مرکز خرید رفتم و بعد از صرف غذا به سوی هتل بازگشتم.فردا اخرین روز حضورم در قطر بود از این رو ساعت 7 صبح از خواب بیدار شدم و پس از صرف صبحانه ای مفصل به سوی مروارید قطر که پیشتر تعاریف ان را زیاد شنیده بودم حرکت کردم.

مروارید قطر The Pearl Qatar

برای گردش در قطر جزیره‌ای مصنوعی در خلیج فارس را دیدم که در نزدیکی شهر دوحه بود.آپارتمان‌های زیبا و مدرن، کانال‌ها وپل‌ها همراه با رستوران‌ و کافه‌ها از جمله جذابیتهای این جزیره مصنوعی بود. خانه‌هایی که در حوالی جزیره دیده می‌شد، به سبک ویلاهای اشراف نشین فرانسوی و ایتالیایی ساخته شده بود.لازم به ذکر است که این جزیره نخستین منطقه در این کشور است که اجازه خرید ملک و حق مالکیت را به مشتریان بین‌المللی داده است. محله قنات با کانال‌های آبی و پل‌هایش ونیز را در ذهنم تداعی میکرد.همچنین مرکز خریدی به نام مدینا سنترال،نیز در این جزیره وجود داشت که عده زیادی از توریستها در حال خرید در این مجموعه بودند. سوار بر یکی از قایق‌های تفریحی شدم که بر روی امواج آب‌های بکر حرکت میکرد.پس از قایق سواری در یکی از کافه های اطراف نشستم وغذایی به نام سالونا که ازگوشت و سبزیجاتی همچون گوجه، بادمجان، هویج و سیب زمینی تهیه شده و با برنج سرو میشد سفارش دادم که با ذائقه ایرانی مطابقت داشت و طعم بسیار لذیذی داشت.گردش در قطر و بازدید از مروارید قطربرایم بسیار جالب بود..بعد از صرف غذا و برای استراحت به سوی هتل بازگشتم تا فردا صبح دوحه را به مقصد تهران ترک کنم و ان شب اخرین شب حضور من در سفر به قطر بود.از این رو به هتل بازگشتم .

بایدها و نبایدها در سفر به قطر
  1. چنانچه سفر به این کشور کردید باید بدانید که پوشش مناسب در قطر اهمیت ویژه ای دارد و بهتر است این موضوع را رعایت کنید.
  2. حمل مشروبات الکلی در این کشور ممنوع است.
  3. غزال عربی سمبل این کشور تلقی میشود پس در سفر به قطر بازدید از پناهگاه حیات وحش الماها را از دست ندهید.
خلاصه که

در مجموع این کشورکه یکی از قطب های اقتصادی جهان به شمار میرود ازاستاندارد زندگی وسطح امنیت بالایی برخوردار است.هنگامیکه به پوشش و شیوه زندگی مردم این کشور دقت کنید سنت گرایی انها را خواهید دید.که در عین سنت گرایی عقیدتی مدرنیته نیز در مکانیزم شهری ان به وفور دیده میشود.اگر از علاقه مندان به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستید بازدید از قطر برایتان خالی از لطف نخواهد بود سفر به این کشور یکی از خاطره انگیز ترین سفرهای من در قاره اسیا بود.