سفرنامه شیکاگو

سفری به شیکاگو
دکتر علی باغانی وکیل پایه یک دادگستری

چرا به شیکاگو رفتم؟

سفر من به شیکاگو از سان فرانسیسکو اتفاق افتاد. برای دیدن یکی از دوستانم و انجام چند کار مربوط به سان فرانسیسکو رفته بودم و پس از انجام تمام کار هایم زمان اضافی برای سپری کردن در یک شهر دیگر را داشتم. به این فکر افتادم که تا به حال به شیکاگو سفر نکرده بودم از طرفی شیکاگو از شهر های بزرگ آمریکا محسوب میشد و شهر نسبتا شلوغی بود پس تصمیم گرفتم که به در این زمان به شیکاگو سفر کنم و همینطور به دیدن یکی از دوستان قدیمی ام بروم.

شیکاگو کجاست؟

شیکاگو یکی از منطقه های ایالت ایلینوی در آمریکاست که نزدیک به 10 میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر سومین منطقه پر جمعیت آمریکا قلمداد میشود و سالانه گردشگران زیادی برای دیدن زیبایی های آن به شیکاگو سفر میکنند.فرودگاه بین المللی اوهر متعلق به این شهر است و سالانه نزدیک به 70 میلیون مسافر از آن استفاده میکنند!شیکاگو از نظر اقتصادی نیز قطب مهمی در آمریکا است و مناطق فرهنگی-هنری زیادی برای بازدید دارد.

سفرنامه

مدتی بود که گرین کارت آمریکا را داشتم و چند بار وارد خاک آمریکا برای دیدار دوستانم و قرار های کاری شده بودم و مشکلی برای ورود به خاک آمریکا را نداشتم. در فرودگاه سان فرانسیسکو منتظر بودم تا شماره پروازم خوانده شود تا به سمت گیت بروم. . در فرودگاه ها مشکلی برایم پیش نیامد و حدود 4 ساعت و نیم پرواز بود. از چند روز قبل به دوستم جزئیات پروازم را توضیح داده بودم و قرار بود در این سفر چند روزه ام به شیکاگو پیش او بمانم. ابتدا قصد داشتم تا به هتل بروم اما به اصرار او و اینکه یک اتاق خالی برای مهمان نیز دارد قرار بر این شد که پیش او بمانم و او در فرودگاه منتظرم بود. پس از سلام و احوال پرسی به سمت خانه اش رفتیم تا کمی استراحت کنم و بعد به گشت و گذار در شهر برویم.

راهنمای گردش در شیکاگو

خیابان میشیگان

تقریبا اطراف ساعت 7 غروب بود که به خانه دوستم رسیدیم و بعد از کمی استراحت تصمیم گرفتیم که به خیابان معروف این شهر یعنی خیابان میشیگان برویم و شام بخوریم. این خیابان بزرگترین خیابان شیکاگو است که فروشگاه های بزرگ و گران قیمت و برند های بزرگ لباس در این خیابان نمایندگی دارند و رستوران های شیک و بزرگ زیادی در این خیابان هستند. پس از خوردن شام تصمیم گرفتیم کمی در این خیابان قدم بزنیم و سپس به سمت خانه برگردیم. طرفای ساعت 12 بود که به خانه برگشتیم و اصلا متوجه گذشت زمان نشدیم.

شیکاگو شهری است که به معماری ساختمان هایش معروف است و همچنین با 9 میلیون نفر جمعیت سومین شهر پر جمعیت آمریکا می باشد و با خط مترو و مونوریل هایش تمام شیکاگو و شهر های اطراف رو به راحتی می شود بازدید کرد.فقط باید به مدت اقامتتان دراین شهر کارت مترو خود را شارژ کنید و من حدود 30 دلار کارتم را شارژ کردم تا در صورت نیاز از کارت مترویم استفاده کنم.

مجسمه لوبیا (The Bean)

اولین مقصد من در شیکاگو بازدید از یک اثر معماری به اسم The Bean  بود و چون این اثر شبیه به یک لوبیای بزرگ فلزی بود این اسم را داشت. این اثرتا 20 سال گذشته در این پارک قرار نداشت ولی یک جاذبه توریستی جدید در این شهر بزرگ محسوب می شد و طراح این اثر یک معمار انگلیسی- هندی به اسم آنیش کپور (Aneesh Kapoor) است. در نزدیکی این اثر یک آبنمای زیبا قرار داشت که دو سازه بلند رو به روی هم قرار گرفته بود  و عکس افراد مختلف بر روی این برج ها رو به روی یک دیگر ظاهر میشد. عکس ها از شهروند های شیکاگو که داوطلب شده بودند عکس هایشان بروی این سازه های برود استفاده شده بود و فضای جالبی را برای کودکان و شهروندان و گردشگران ایجاد کرده بود.

برج ویلز (Wills Tower)

مقصد بعدی Willis Tower بود که بلند ترین برج آمریکا محسوب می شد و همینطور نماد شهر شیکاگو. در این برج بالکنی شیشه ای وجود داشت که از آن منظره شهر شیکاگو به خوبی مشاهده میشد و کمی به نظر ترسناک چون بر روی یک تکه شیشه ایستاده و کل شهر زیر پاهایتان قرار دارد.

بعد از بازدید از این برج به سمت رستورانی رفتیم تا ناهار بخوریم و به ادامه گشت و گذارمان ادامه دهیم.

زمین بیسبال Wrigley Ville

بعد از صرف ناهار به سمت Wrigley Ville رفتیم این مکان یک زمین بیسبال است که هم در آن مسابقات مختلف بیسبال برگزار میشود و هم مجسمه های استوره های این ورزش و DSCF1322انواع رستوران ها و کافه ها قرار دارند که در بیشتر انها نیز می شد مسابقات بیسبال را از تلویزیون تماشا کرد. این مکان نشان دهنده مهم بودن این ورزش برای مردم این شهر می باشد. هنگام بازدید از این مکان با چند نفر از افراد داخل این فضا صحبت کردیم چون که میخواستم اطلاعاتی راجب این ورزش کسب کنم و متوجه شدم که در گذشته بیرون این مکان بسیار کثیف و نامرتب بود اما داخل آن بسیار مرتب و پاکیزه بود ولی به دلیل توریستی بودن این مکان تصمیم گرفته بودند که فضا را مرتب تر کنند و این مشکل را برطرف کردند.

پس از بازدید از این ورزشگاه دوباره به سمت خیابان میشیگان رفتیم را کمی قدم بزنیم و شام بخوریم.

دریاچه میشیگان (Michigan Lake)

روز بعدی سفر تصمیم گرفتیم که به دریاچه میشیگان برویم و جاذبه های اطراف دریاچه را ببینیم. نکته جالب این دریاچه این بود که برای دیدن معماری های قدیمی آن هم میتوانستیم در اطراف آن قدم بزنیم و هم سوار قایق شویم که فردی قدمت و نام معمار و خصوصیات دیگر این ساختار های زیبا را توضیح می داد اما پیاده روی فقط تماشای این ساختمان ها بود. اطراف دریاچه را با این قایق ها طی کردیم و راجب تاریخ و فرهنگ و معماری ساختمان های زیبای شیکاگو اطلاعات کسب کردیم. پس از اتمام توضیحات راجب ساختمان های شیکاگو قایق به سمت وسط دریاچه حرکت کرد تا سرنشینان برج ها و منظره ی زیبای شیکاگو را از دریاچه میشیگان شاهد باشند. یکی از زیبا ترین مکان های شیکاگو از نظرم این دریاچه بود. پس از بازدید از دریاچه تصمیم  به کمی قدم زدن در کنار دریاچه را گرفتیم و به سمت فروشگاه برای خرید رفتیم.

نکته ای که فروشگاه های آمریکا را از ایران متمایز میکرد تنوع بیش از حد محصولات با هر قیمت و کیفیتی بود که انتخاب را سخت تر میکرد.

گشتی در شیکاگو

پس از خرید ناهار خوردیم و به خانه بازگشتیم تا وسایلی که خریده بودیم را جا به جا کنیم و دوباره از خانه بیرون آمدیم اما اینبار تصمیم گرفتیم که از اتوبوس های شیکاگو استفاده کنیم. طبقه بالای این اتوبوس ها سقف نداشت و از بالای اتوبوس ها خیابان مشخص بود. دیدن کل شیکاگو با این اتوبوس ها حدود 2 ساعت طول کشید.
پس از بازدید از کل شهر در مغازه ای به اسم Jennice Ice cream بستنی خوردیم و به دنبال رستورانی برای صرف شام در شهر قدم زدیم.
روز بعدی سفر را به سمت مکانی به اسم Navy pier رفتیم این مکان محل برگزاری بسیاری از کنسرت های کلاسیک, رستوران, فروشگاه, و مکانی برای برگزاری فعالیت های هنری و فرهنگی می باشد که در سال 1916 بازگشایی شد. این مکان دارای چرخ و فلک بزرگی نیز بود.
این مکان گردشگری در بخش شمالی شیکاگو و بروی دریاچه میشیگان قرار داشت که مکانی بسیار باشکوه و زیبا بود.

دانشگاه شیکاگو (Chigao University)

پس از آن به سمت دانشگاه شیکاگو رفتیم. این دانشگاه در منطقه  Hyde Park شیکاگو واقع شده که یک کلیسای بسیار زیبا با معماری داخلی شگفت انگیز به اسم Hyde Park Union Church واقع شده است. این دانشگاه  از بهترین دانشگاه های جهان از لحاظ سطح علمی میباشد و در رنکینگ جهانی رتبه دهم را به خودش اختصاص داده است.
پس از بیرون آمدن از دانشگاه شیکاگو به سمت رستوران Honey Butter Fried Chicken رفتیم و مرغ سوخاری خوشمزه ای سفارش دادیم. و به خانه بازگشتیم تا من وسایلم را کم کم جمع کنم تا برای بخش های بعدی سفرم آماده شوم.

خلاصه که

سفر به شیکاگو سفری بیشتر فرهنگی محسوب میشد چون راجب فرهنگ و هنر مردم این شهر بیشتر آموختم از زفی فکر میکنم افکار نژاد پرستانه در مردم این شهر نسبت به مکان های دیگر آمریکا کمی بیشتر است چون در زمان اقامتم در شهر شاهد درگیری لفظی بین یک رنگین پوست و یک آمریکایی بودم که از الفاظ نژاد پرستانه استفاده میکردند اما در شهر های دیگر آمریکا چنین درگیری ای را شاهد نبودم اما در کل سفر خوبی بود. سفر بعدی من از شیکاگو به سمت بوفالو یکی از شهر های بزرگ آمریکا است.

جهت دیدن تمام عکس های دکتر علی باغانی در شیکاگو، روی این متن کلیک کنید.