سفرنامه واشنگتن

سفر به واشنگتن، یکی از تجربیات خاطره انگیز من بود. واشنگتن از سال 1783 پایتخت آمریکا بوده و به احترام جورج واشنگتن اولین رئیس جمهور آمریکا نام گذاری شده است. رئیس جهمور آمریکا در این شهر و در کاخ سفید زندگی میکند و چون پایتخت آمریکا است شهری فرهنگی و قدرتمند و حماسی محسوب می شود. این شهر بروی رود پوتامک (Potomac River) واقع شده و با ایالت های مریلند (Maryland) و ویرجینا (Virginia) هم مرز می باشد. این شهر هر ساله نزدیک 20 مکیلیون توریست به خود جذب میکند...

سفرنامه واشنگتن دکتر علی باغانی، وکیل پایه یک دادگستری

سفری به واشنگتن
دکتر علی باغانی وکیل پایه یک دادگستری

واشنگتن کجاست؟

چگونه به واشنگتن رفتم؟

سفر قبلی من در آمریکا در شهر بوفالو بود که زمان بسیار لذت بخشی را در آن شهر سپری کردم و پس از آن به سمت آبشار نیاگارا رفتم و دوباره به بوفالو برگشتم. اگر میخواهید درباره جزئیات سفرم به بوفالو بدانید می توانید سفر نامه های دیگر را مطالعه کنید. از بوفالو تا واشنگتن را با هواپیما طی کردم و حتما باید این شهر را میدیدم چون پایتخت و مهم ترین شهر آمریکا بود. از بوفالو هم میتوانستم از قطار برای سفرم به واشنگتن استفاده کنم و هم  از ماشین اما من ترجیح میدادم که هواپیما سوار شوم. با ماشین حدود 6 ساعت با توجه به گوگل راه بود و با قطار حدود 12 ساعت. بله قطار مسیر طولانی تری را نسبت به ماشین طی میکرد و خب در چند شهر دیگر توقف داشت اما تصمیم من پرواز حدود 1 ساعته به واشنگتن بود چون نمیخواستم که زیاد در مسیر بوفالو به واشنگتن خسته شوم.

برنامه سفر به واشنگتن

مثل تمام شهرهای دیگه که در آمریکا رفته بودم برای این شهر نیز هم هیجان داشتم اما خوشحالیم برای این شهر کمی بیشتر بود چون بالاخره از پایتخت آمریکا میخواستم بازدید کنم و بیشتر از همه برای دیدن کاخ سفید هیجان داشتم. نمیدانستم می شود که از داخل کاخ نیز بازدید کرد یا خیر اما همان از خیابان دیدن کاخ سفید هم چیزی نیست که نسیب خیلی از افراد شود. کمی در هواپیما راجب این شهر خواندم تا آمادگی لازم رو داشته باشم. در این سفر تنها بودم نه آشنایی در واشنگتن داشتم و نه در سایتی دنبال فردی برای همراهی گشتم و تصمیم داشتم که در طول سفر با افراد مختلف آشنا شوم اطراف ساعت 3 بعد از ظهر به واشنگتن رسیدم و کمی گرسنه بودم. درسته در هواپیما غذا خورده بودم اما باز کمی احساس گرسنگی میکردم. در یکی از رستوران های فرودگاه غذای کوچکی گرفتم و پس از اتمام آن به سمت هتلم در مرکز شهر رفتم. خوشبختانه هتلی که رزرو کرده بودم به مکان های دیدنی شهر نزدیک بود. پس از جا به جایی وسایلم و کمی در هتل گشتن و چک کردن بخش های مختلف هتل اطراف ساعت 5 بود که از هتل بیرون آمدم. و به سمت اتوبوس های مخصوص تور در شهر رفتم که یک گشت کلی در شهر را با این اتوبوس ها تجربه کنم.

تجربه گشت و گذار با این اتوبوس ها را در شیکاگو داشتم و بسیار برایم خوشایند بود. حدود دو ساعت گردش با این اتوبوس ها طول کشید و اطراف ساعت 8 بود که از اتوبوس بیرون آمدم و به دنبال رستورانی در اطراف هتل گشتم برای صرف شام.

پس از شام کمی قدم زدم و مسیر های اطراف هتل را چک کردم و اطراف ساعت 11 به هتل رفتم تا کمی استراحت کنم و برای روز بعدی سفرم در این شهر زیبا آماده شوم. روز بعد اطراف ساعت 11 از هتل بیرون آمدم که به سمت کاخ سفید بروم. تصمیم گرفتم مکانی که بیشتر از همه مشتاق بودم و هیجان داشتم برای بازدیدش را در اولویت قرار دهم.

راهنمای کامل آشنایی با شهر واشنگتن آمریکا

کاخ سفید (The white House)

این کاخ نمادی تاریخی و سیاسی برای آمریکا محسوب می شد و در خیابانی به اسم خیابان پنسلوانیا (Pennsylvania Avenue) قرار داشت. همانطور که گفته شد دفتر و محل زندگی رئیس جمهور فعلی آمریکا می باشد, با عوض شدن رئیس جمهور اهالی کاخ سفید نیز تغییر می کنند. متوجه شدم که برای ورود به کاخ سفید باید شرایط خاصی را داشت که این شرایط خاص تنها برای شهروندان خود آمریکا بود و اگر از خارج از آمریکا میخواهید وارد کاخ شوید باید درخواست دهید و شرایط شما بررسی شود و سپس اگر شرایطتان مورد تایید واقع شد به شما اجازه ورود به این کاخ با شکوه داده میشود. البته این شرایط و قوانین وضع شده برای ورود به کاخ سفید کاملا منطقی به نظر میرسید بالاخره قرار است وارد محل زندگی رئیس جمهور آمریکا شوید باید از یک سری غربال ها رد شد و از شرایط و قوانین خاصی پیروی کرد. معماری این بنا شبیه به معماری های رم باستان بود و خب طی سال ها بازسازی شده بود و تغییر کرده بود.

پس از تماشای این کاخ زیبا از خیابان که مردم و گردشگران زیادی نیز در آنجا بودند و عکس میگرفتند به سمت موزه ملی هوا و فضا رفتم.

موزه ملی هوا و فضا (Smithsonian National Air and Space Museum)

در این موزه از اولین فضا پیمای آمریکایی که به ماه نشست و تمام جزئیات مربوط به ساخت و تمام تجهیزات ممکن قرار داشت اعم از جزئیات مربوط حمل و نقل با جت, سفر در فضا, ارتباطات ماهواره ای و هرگونه اطلاعات مورد نیاز مربوط به هوا و فضا را در این موزه میتوان دید. نکته جالب در واشنگتن این بود که بیشتر موزه های ان به روی عموم باز بود و کاملا رایگان بود و نیازی به پرداخت هزینه ای برای بازدید از موزه از گردشگران دریافت نمیشد. اولین فضای پیمایی که به فضا از طرف آمریکا سفر کرد نیز به صورت فیزیکی در این موزه قرار داشت و تمام اطلاعت مربوط به این مسائل توسط مسئولان مربوطه به گردشگران داده می شد. مکان جالبی برای کسب اطلاعات درمورد تحقیقات آمریکا توسط ماهواره ها بود. از این موزه شگفت انگیز خارج شدم و به سمت موزه Madame Tussauds در واشنگتن حرکت کردم.

موزه Madam Taussade

در این موزه مجسمه های افراد مشهور با وکس ساخته شده اند و بسیار شبیه به خود افراد می باشند. اگر دوس دارید که مجسمه هنرمند محبوب خود را ببینید بازدید از این موزه را پیشنهاد میکنم البته که بیشتر شهر های بزرگ از جمله نیویورک, پاریس, لندن و استانبول نیز همچین موزه ای دارند که با توجه به جزئیات صورت مشاهیر مجسمه آنها را درست میکنند و این مکان تنها در واشنگتن واقع نشده است. در این موزه تنها مجسمه های بازیگران و خوانندگان وجود ندارند بلکه تمام 45 رئیس جمهوران آمریکا نیز مجسمه آنها ساخته شده و قابل بازدید در این موزه هستند. انواع مختلفی از بلیط ها در این موزه قابل خرید هستند که با توجه به میزان مدت شما در موزه و ویژگی های ارائه شده قیمت آنها متفاوت می باشد.

مجسمه واشنگتن  (Washington Monument)

این مجسمه تا سال 1889 بلند ترین سازه در جهان محسوب می شد اما با ساخته شدن برج ایفیل در فرانسه این لقب از این سازه عزل شد. نکته جالب این بنا این بود که با کمک آسانسوری که در این سازه ساخته شده بود میشد به بالای این سازه رفت و منظره واشنگتن را از بالا دید که منظره بسیار جالب و شگفت انگیزی بود. اگر قصد بازدید از این بنا را دارید کاملا به صورت رایگان قابل بازدید است اما اگر بخواهید که از آسانسور استفاده کنید باید بلیط تهیه کنید. این برج بعد از رئیس جمهور آمریکا جرج واشنگتن نام گذاری شده است رو به روی این بنا پارکی به اسم پارک ملی National Mall قرار دارد که مقصد بعدی من برای بازدید بود.

پارک ملی (National Park)

این مکان یک بلوار( در حدود سه لاین) به بزرگی 3 و نیم کیلومتر در مرکز واشنگتن قرار دارد که دقیقا رو به روی مجمسه واشنگتن واقع شده است و مجسمه لینکن در طرف دیگر این فضای سبز قرار دارد. این مکان از زیبا ترین بلوار های آمریکا بود از نظر من. مردم این شهر در این مکان دوچرخه سواری میکردند و افرادی هم در حال ورزش کردن بودند. این مکان محل مناسبی نیز برای پیک نیک و وقت گذراندن با خانواده و دوستان بود زیرا که یک فضای سبز بسیار بزرگ بود.

این مکان همچنین به عنوان بیشترین پارک بازدید شده در آمریکا نیز شناخته میشود.

پس از کمی قدم زدن و وقت گذراندن در خیابان های این شهر و سعی در صحبت با مردم تصمیم گرفتم که شام بخورم و به هتل بروم و کمی استراحت کنم تا روز بعدی سفر را شروع کنم. روز بعد اطراف ساعت 11 بعد از صرف صبحانه از هتل بیرون آمدم و با کمک نقشه به سمت پارک مریدیان (Meridian Hill park) رفتم.

علی باغانی وکیل پایه یک دادگستری

پارک مریدیان (Meridian Hill Park)

بازدید از این پارک نیز همانند بسیاری از مناطق دیدنی واشنگتن رایگان می باشد. در این پارک یک آبنمای بسیار زیبا با معماری یونانی قرار دارد که زیبایی این پارک را چند برابر میکند. این آبنما به صورت پله ساخته شده است که آب از پله های آن به پایین میریزد و در انتهای آن سازه ای شکفت انگیز, زیبایی این بنا را کامل میکند این پارک در بین سال های 1912 تا 1940 ساخته شده است و در نزدیکی پارک دیگری به اسم Greek Rock Park قرار دارد. علاوه بر پارک مجسمه های دیگری از جمله Dante Statue که این بنا ساخته یک مجسمه ساز ایتالیایی به منظور یاد بود از شاعری ایتالیایی به اسم Dante Alighieri میباشد. و همچنین مجمسه Joan of Arc که این مجسمه نمادی از یک قهرمان زن فرانسوی در زمان های گذشته می باشد. مقصد بعدی من رستوران Federalist pig بود چون بسیار گشنه بودم و قصد خوردن ناهار را داشتم پس از صرف ناهار به سمت محل یادبود لینکن Lincoln Memorial  رفتم.

یادبود لینکن (Lincoln Memorial)

این بنای یادبود در پارکی به همین اسم قرار داده شده است که مجسمه لینکن در بنایی با معماری یونایی ساخته شده است. این بنا 36  ستون دارد که هرکدام نشانه ای از ایالت های آمریکا در زمان مرگ  آبراهام لینکن می باشند. این بنا دقیقا رو به روی برج واشنگتن واقع شده است و علاوه بر بنای یادبود لینکن بناهای دیگری نیز در این پارک وجود دارند که تمام آنها بیانگر تاریخ و فرهنگ آمریکا بود. از بناهای دیگر موجود در این پارک بنایی یادبود برای سربازانی که در جنگ جهانی دوم, در جنگ با کره, کشته شده بودند قرار داشت و همچنین بنای یادبود توماس جفرسون (Thomas Jefferson) که یکی از رئیس جمهوران آمریکا بود که این بنا نیز شباهت زیادی به بنای یادبود لینکن داشت, بنای یادبود مارتین لوتر (Martin Luther) که کشیش مسیحی بود و در قبال حقوق داخلی در آمریکا تلاش های بسیاری انجام داده بود. بنای یادبود او مسجمه ی او در تکه سنگی سفید رنگ بود که طراحی آن, آنرا از مکان های یادبود موجود در پارک جدا میکرد. همچنین دیواری در این مکان قرار دارد که سخنرانی این فرد بر روی آن حک شده است. از این مکان بیرون آمدم و راجب تاریخ و ریاست جمهوری آمریکا اطلاعات زیادی کسب کرده بودم و به سمت بزرگترین قبرستان آمریکا رفتم.

علی باغانی وکیل پایه یک دادگستری

قبرستان ملی آرلینگتون (Arlington national Cemetery)

چون هوا کم کم داشت رو به تاریکی میکرفت فضای قبرستان کمی ترسناک تر از معمول به نظر میرسید اما افراد دیگری نیز در قبرستان بودند. این قبرستان به اندازه 472 زمین فوتبال بود و قبر های کشته شدگان ارتشی آمریکا بود. در این قبرستان نیز قبر رئیس جمهور آمریکا جان اف کندی نیز قرار داشت که شمعی که بروی قبر روشن بود که میگفتند این شمع از سال 1963 روشن مانده و خاموش نشده است. همچنین مکانی برای یادبود تمام سربازان گمنام کشته شده در جنگ جهانی دوم, ویتنام و کره قرار داشت. پس از بیرون آمدن از این مکان به سمت قدیمی ترین محله در واشنگتن رفتم تا کمی قدم بزنم و شام بخورم و سپس به هتل بازگردم چون که فردا به سمت یکی دیگر از ایالت های آمریکا پرواز داشتم

شهر جورج (George Town)

این شهر از قدیمی ترین محله های واشنگتن می باشد که معماری قدیمی بعضی ساختمان های این محله زیبایی زیادی به شهر بخشیده است. این مکان به دلیل وجود خانه های رئیس جمهوران آمریکا از جمله جان کندی و توماس جفرسون بسیار معروف شده است. محله ی زیبایی برای وقت گذراندن و پر از کافه ها و رستوران های زیبا بود.

خلاصه که

سفر به واشنگتن از زیبا ترین تجربه های سفرم در آمریکا بود. چون واشنگتن پایتخت آمریکا می باشد بیشتر این شهر جنبه نشان دادن قدرت و تاریخ و فرهنگ این کشور بود و مردم این شهر بسیار مهربان و خوش برخورد بودند. فضای سبز پارک ملی واشنگتن (National Mall) از فضاهای مورد علاقه م در این شهر بود. نکته جالب این شهر رایگان بودن بیشتر موزه های این شهر بود.

جهت بازدید از عکس های دکتر علی باغانی در واشنگتن روی این متن کلیک کنید.