تایلند

1575573543020

سفر به تایلند در یکی از روزهای پاییزی سال 1390میسر شد. در یکی از ان روزها در منزل یکی از بستگان مهمان بودم .مشغول گفتگو در مورد سفروگردشگری بودیم. همچنان که مشغول گفتگو در مورد زیبایی ها و مکانهای دیدنی تایلند بودیم وی پیشنهاد داد در صورت تمایل من برای چند روزی سفربه تایلند کنیم .تا کمی به دور از مسایل کاری بوده و استراحت کنم.پیشنهاد خوبی بود.حدود دو هفته بعد عازم بانکوک شدیم.

سفرنامه تایلند دکترعلی باغانی، وکیل پایه یک دادگستری

تایلند کجاست؟

تایلند کشوری در جنوب شرقی اسیا و با کشورهایی چون مالزی،لائوس و کامبوج همسایه است.پایتخت ان شهر زیبای بانکوک بوده و بات واحد پول رایج در این کشور میباشد.پاتایا ، پوکت و جزیره سامویی از دیگر جزایر زیبا و دیدنی این کشور میباشند.اب و هوای این کشور اب و هوای گرمسیری و مذهب اکثریت مردم بودایی میباشد.توریسم و نساجی و تنباکو و سیمان از جمله صنایع این کشور میباشد .تایلند حدود 70 میلیون نفر جمعیت داشته و زبان رسمی مردم ان زبان تایلندیست.در یکی از روزهای پاییزی سرانجام من و محمد به سوی فرودگاه روانه شدیم. پرواز حدود 6/5 ساعت به طول انجامید و سرانجام به فرودگاه بین المللی سووارنابومی بانکوک رسیدیم و سفر به تایلند برای ما اغاز شد.

بانکوک چگونه شهری است؟

فرودگاهی نسبتا شلوغ و پررفت و امد که در ان مغازه ها و فروشگاههایی برای خرید سوغات و مواد خوراکی به چشم میخورد.همچنین در گوشه ای از فرودگاه یک رستوران بین المللی وجود داشت که عده ای از مسافران در ان مشغول استراحت و صرف غذا بودند.از فرودگاه خارج شدیم و با گرفتن یک تاکسی به سوی هتل حرکت کردیم. سر و صدای زیاد در شهر ، جنب و جوش، ، اماکن تاریخی،و بافت سنتی و مدرنیته شهر توجهمان را بخود معطوف کرده بود.در حین راه محمد از مراکز دیدنی شهر که قبلا دیده بود و همچنین از خاطرات دانشجویی اش در مالزی برایم صحبت میکرد.هتل دقیقا در قلب شهر بانکوک قرار گرفته بود و موقعیت خوبی برای دسترسی به مراکز خرید شهر داشت. سرانجام به خیابانی زیبا و مستور از درختان سرسبز رسیدیم و از تاکسی پیاده شدیم.به لابی هتل رفتیم .دکوراسیون داخل هتل از چوبهای تیره و نورهای کم و نقاشی های زیبایی بهره گرفته بود. حدود ساعت 4 بعد از ظهر بود که اتاق را تحویل گرفتیم و پس از چند ساعتی استراحت از هتل خارج شدیم.به منطقه فراناکون Phra Nakhon که در کنار رودخانه قرار داشت رسیدیم.عده ای را در حال پیاده روی در کنار رودخانه و برخی را درحال صرف شام در رستورانهای اطراف دیدم.وارد یکی از رستوران های اطراف شدیم و یک پاستای تایلندی سفارش دادیم که از ترکیب نودل سرخ شده و تخم مرغ با میگو و سس بود.بعد از کمی گشت در خیابان مذکور به علت خستگی زیاد ناشی از سفر ترجیح دادیم به هتل بازگردیم وگشت و گذاردر تایلند را به فردا صبح موکول کردیم.

مکانهای دیدنی و تفریحی تایلند کجاست؟

قایق ‌سواری در طول رودخانه‌ ی چائو فرایاChao Phraya

صبح روز بعد پس از گرفتن دوش ابگرم و صرف صبحانه ای مفصل به سوی یکی مکانهای دیدنی تایلند که از رودخانه های معروف شهر بانکوک به نام چائو فرایا بود و قبلا محمد تجربه قایق سواری در ان را داشت رفتیم.سوار یکی از قایقها شدیم و از زویای مختلف شهرهمچون ساختمان های بلند و هتل های زیبا دیدن کردم. آسمان‌خراش‌های بزرگ در حاشیه رودخانه و خانه‌های شناورچوبی بومی‌ها در کنار کانال های کوچک فضای زیبایی را برای بیننده خلق کرده بود.

بازار شناور

مکان دیدنی دیگری که در کانال های باریک اب دیدیم بازارشناور بود که در ان محصولاتی چون میوه‌، سبزیجات وغذاهای پخته‌شده تایلندی و کیف های دست دوز و عروسک های سنتی بر روی قایق فروخته میشد.فروشندگان اغلب کلاههای حصیری بر سر داشتند و در حال پارو زدن در قایق بودند. در حاشیه بازار شناور، سوپ نودل و غذاهای خوش رنگ تایلندی به چشم میخورد .لازم به ذکر است که دراین کشور بازارهای شناور زیادی وجود داردکه از مکانهای دیدنی تایلند به شمار میرود. که از مهم ترین انها میتوان به بازار شناور دامنوئن سادواک Damnoen Saduak اشاره کرد که در فاصله 100 کیلومتری از بانکوک قرار گرفته و ما به علت فاصله زیادی که از شهر داشت بازدید از این بازار شناور را در لیست مکانهای مورد نظر خود قرار ندادیم.یک سوپ نودل خریدیم و پس از صرف غذا برای ادامه گشت و گذار در تایلند به سوی مرکز خرید سیام پاراگون رفتیم.

مرکز خرید سیام پاراگونSiam Paragon

حدود ساعت 7 بعد از ظهر بود که به مرکز خرید مذکور رسیدیم وسازه ای شکیل و شیشه ای را پیش رویم دیدم که مکان بسیار لوکسی بود و در سراسر ان فروشگاههای برند دیده میشد وبزرگترین آکواریوم جنوب شرقی آسیا و سینمای چند منظوره ی بسیار وسیعی را در خود جای داده بود.سیام پاراگون از بهترین مراکز خرید در شهر زیبای بانکوک و از مکانهای دیدنی تایلند به شمار میرفت.گردشگران زیادی در این مکان حضور داشتند.و نکته ای که برایم جالب بود وجود نمایشگاههای لامبورگینی و فراری در این مرکز خرید بود.همچنین شهربازی کیدزانیا، سالن بزرگ نمایشگاه و بولینگ نیز از دیگر جذابیت های این مکان بود.پس ازچندین ساعت گشت و گذاردر تایلند و خرید از این مجموعه و صرف شام در یکی از رستورانهایش به سوی هتل بازگشتیم.

کاخ بزرگ تایلند Grand Palace

صبح روز بعد حدود ساعت 9 از خواب بیدار شدیم و بعد از صرف صبحانه با گرفتن تاکسی به سوی کاخ بزرگ که یکی از مکانهای دیدنی تایلند و متعلق به قرن 14 میلادی بود حرکت کردیم.و پس ازطی مسافتی به مقصد رسیدیم.مساحت قصربسیار زیاد بود از اینرو بعد ازکمی پیاده روی به بنا رسیدیم.گردشگران زیادی برای بازدید از این بنای زیبا که معماری خیره کننده ای داشت امده بودند. بازدیدکنندگان باید پوشش مناسبی داشتند تا اجازه ورود به آن را پیدا میکردند.کاخی زیبا با ستون های سفید که قسمتهایی از درب و پنجره و سقفش به رنگ طلایی مزین شده بود ودرمحوطه بیرون ان چندین مجسمه به چشم میخورد و در گوشه ای از محوطه بیرون ان معبد وات پراکائو یا بودای زمردین قرار گرفته بود.نکته جالب توجه که در سفربه تایلند ودر این مکان متوجه شدم این بود که گویی لباسهای بودا در اوایل هر فصل توسط پادشاه تعویض میشد. قسمتی ازحیاط بیرونی قصر در نزدیکی درب ورودی به امور کشوری، نظامی و خزانه‌داری اختصاص داشت و صحن مرکزی محل استقرار پادشاه بود. محمد که پیشتر نیزسفر به تایلند کرده و از این کاخ بازدید کرده بود توضیح داد که این بنا از قرن هجدهم برای اقامت پادشاهان در نظر گرفته شده بود لیکن از قرن 20 به بعد فقط برای جشنها و مراسم تشریفاتی استفاده میشود.

معبد وات آرون Wat Arun

معبد مجلل وات آرون به علت قرار گرفتن در کنار رود چائو پرایا زیبایی شگفت انگیزی داشت.گردشگران زیادی در حال عکس گرفتن از این معبد باشکوه بودند.محمد برایم توضیح داد که وات ارون در زبان تایلندی به معنای سپیده دم است وعلت نام‌گذاری ان به سپیده دم از این قرار بوده که سالها پیش پادشاهی به نام تاکسین بعداز پیروزی در جنگی بزرگ صبح زود به این مکان امده ومعبد را به نام وات ارون نامگذاری کرده است. معبد با کاشی، سرامیک و شیشه های رنگی بسیار زیبایی تزیین شده بود. مجسمه های حیوانات مختلف و سربازان چینی توجهم را به خود جلب کرد.از پله های معبد که شیب بسیار زیادی داشت بالا رفتیم و به بالاترین نقطه رسیدیم رودخانه چائوپرایا Chao Phraya River و کاخ بزرگ  Grand Palace  و معبد وات پو Wat Pho پیش رویمان نمایان شد که منظره بسیار زیبایی را خلق کرده بود. وارد سالن اصلی معبد شدیم و مجسمه طلایی بودا golden Buddha را دیدیم. برروی دیوارهای داخلی معبد ، نقاشی های زیبایی ترسیم شده بود.

خیابان خائوسان

از معبد وات ارون بیرون امدیم.احساس گرسنگی میکردیم.در ادامه گشت و گذار در تایلند و با استفاده از ترن های هوایی به پیشنهاد محمد به خیابان خائوسان رفتیم .محله ای پر جنب و جوش و مملو از جمعیت که فروشگاهها و رستورانهای زیادی در سراسران دیده میشد.وارد یکی از رستورانها شدیم و از منو یان نوا Yam Nua که گوشت گاو همراه با سیب زمینی پخته شده بود و با نعناع، لیمو، فلفل و پیاز معطر شده را سفارش دادم که طعم خوبی داشت.غذاهای تایلندی اغلب با ذائقه ایرانیها جور نیست از این رو در انتخاب غذا باید بسیار دقت کرد وعلاوه بران هنگامیکه در بازارهای تایلندی و اغذیه فروشیها قدم میزنید شاید دیدن حشرات که برای خوردن به فروش میرسد برایتان ناخوشایند باشد.پس از صرف غذا و کمی گشت و گذار درتایلند و خیابان مذکور ساعت حدود 12 شب بود که به هتل بازگشتیم.فردا باید بانکوک را به مقصد پوکت ترک میکردیم.صبح روز بعد پس ازصرف صبحانه و تحویل اتاق به سوی فرودگاه بانکوک راهی شدیم و پس از طی 1/5 ساعت پرواز به پوکت و حدود 30 دقیقه بعد به هتل رسیدیم.

پوکت چگونه بود؟

پوکت در جنوب غربی تایلند قرار گرفته و بی شک یکی از زیباترین مناطق توریستی دنیا تلقی میشود که پیشنهاد میکنم چنانچه سفر به تایلند کردید بازدید از این جزیره زیبا رو از دست ندهید.هنگامیکه به هتل رسیدیم کمی استراحت کردیم ودر محوطه و فضای بیرون هتل قدم زدیم .سپس درتور جزیره جیمز باند برای صبح روز بعد ثبت نام کردیم.پس از صرف شام برای استراحت به اتاقمان بازگشتیم.

جزیره جیمز باند پوکت

حدود ساعت 8 بود که برای گشت و گذار در تایلند و بازدید از پوکت زیبا از خواب بیدار شدیم و با خوردن صبحانه ای مفصل برای شرکت در تور جزیره جیمز باند حرکت کردیم.این بخش از پوکت در منطقه فانگ نگا بی قرار گرفته و نخستین بار در فیلم مشهور جیمز باند به نام مردی با اسلحه طلایی، دیده شده است. در مسیری قرار گرفتیم که شامل چندین جزیره کوچک بود.کشتی به آرامی حرکت میکرد. آب معدنی و میوه و بیسکوییت در طول مسافت برای گردشگران سرو میشد.دیدن صخره های بزرگ که از ابهای خوش رنگ و سبزی سر بیرون اورده بود و مناظر فوق العاده پیش رویمان بسیار لذتبخش بود.کشتی چندین بار توقف داشت که بار نخست برای شنا در جزیره ای بود که خانه های ویلایی زیبایی داشت.شنا کردن در این قسمت برای من و محمد بسیار هیجان انگیز بود.توقف بعدی جهت گشت با کانو بین جزیره های کوچک بود.در حین گشت با کانواز صخره های عظیم و سرسبزی گذر کردیم.توقف بعدی در جزیره جیمز باند بود.سپس حدود ظهر بود که ناهار را در کشتی سرو کردند و بعد از صرف غذا به جزیره ای رسیدیم که دور تا دورش راصخره گرفته بود و فقط راه ورودی به آن غاری تاریک و کم ارتفاع بود. تا بالای زانو در آب بودیم و چندین متری جلو رفتیم و در نهایت به جزیره رسیدیم.پس از گشتی طولانی در نهایت به بنگلارود رفتیم و بعد از صرف شام به سوی هتل بازگشتیم.صبح روز بعد من و محمد یک موتور با کلاه ایمنی کرایه کردیم تا از مکانهای دیدنی تایلند و پوکت زیبا دیدن کنیم.سوار بر موتور شدیم و با استفاده از نقشه راهنمایی که گرفته بودیم به گشت و گذار درپوکت پرداختیم.از چندین ساحل توریستی گذر کردیم که توریستهای اروپایی زیادی در انجا حضور داشتند.نظاره کردن دریا از سویی و جنگلهای انبوه از سوی دیگر برایمان بسیارجذاب بود.و باید به این نکته اشاره کنم که در سفر به تایلند بازدید از جزیره جیمز باند برای من و محمد بسیار مهیج و فراموش نشدنی بود.

مجسمه بزرگ بودا

در حین گشتزنی درتایلند وجزیره پوکت بودیم که مجسمه سفید و عظیم الجثه ای از بودا را پیش رو دیدیم.که در بالای تپه ای قرار داشت. برفراز تپه رفتیم و نمای کاملی از شهرنمایان شد .سپس برای صرف ناهار به یکی از رستورانهای ان حوالی رفتیم. پس ازصرف ناهار به سوی مرکز شهرحرکت کردیم . دراطراف شهر از روستایی که مسجد داشت گذر کردیم که برایمان عجیب بود.سپس متوجه شدیم که بخش کثیری از مسلمانان تایلند در پوکت زندگی می کنند. پس از ساعتها گشتزنی در تایلند و جزیره زیبای پوکت با موتور به کارفور رفتیم و کمی ازمیوه های متنوع تایلندی خرید کردیم و پس از صرف شامی سبک به هتل بازگشتیم تا استراحت کنیم فردا اخرین روز حضور ما در پوکت در سفر به تایلند بود.

جزایر فی فی Phi Phi Islands

صبح روز بعد حدود ساعت 8/30 بیدار شدیم و به سوی جزایر شش گانه فی فی رفتیم که اززیباترین جاذبه های گردشگری تایلند محسوب میشد. قایقی تند روحدود 50 کیلومتر را طی یک ساعت پیمود و مارا به مقصد رساند. دورتا دورجزیره با صخره هایی آهکی مستورشده بود و ساحل های زیبای شنی و غارهای متعددی داشت.در این جزیره هیچ وسیله نقلیه موتوری دیده نمیشد.همچنین ازغاری بزرگ به نام Viking cave گذر کردیم. جزیره ای از مرجان های زیبا و ماهی های رنگارنگ به نام مایابای دیدم که بسیار جذاب بود و دنیای زیر آب را به تصویر میکشید.غواصی در این مکان هیجانی وصف ناپذیربرایمان داشت. با قایقی پارویی به این دنیای اسرار آمیز سفر کردیم و از موتور سواری با موتورهای چهار چرخ وهمچنین پیاده روی در جنگلهای سرسبزنهایت لذت را بردیم. وپس از سپری کردن یک روز شاد و پر هیجان و بعد از صرف غذا به هتل بازگشتیم. جذابیتها و زیبایی های تایلند و به خصوص پوکت وصف نشدنی بود لیکن مشغله کاری من بیش از این فرصت ماندن در این بهشت رویایی را نمیداد.

بایدها و نبایدها در سفر به تایلند

1. در این کشور لبخند بزنید.چهره عبوس در این کشور مورد قضاوت قرار میگیرد و پسندیده نیست.
  2. هنگام عبور از بین دو نفر کمی شانه هایتان را پایین بیاورید و تعظیم کنید.این کار به نوعی احترام محسوب میشود.
  3. به خاندان سلطنتی تایلند احترام بگذارید.
  4. از بردن داروهای کدیین دار به این کشور خودداری کنید زیرا غیر مجاز میباشد.
  5. هیچ گاه با پای خود به چیزی اشاره نکنید زیرا بی احترامی تلقی میشود.
  6. با کفش وارد خانه تایلندی ها نشوید.
خلاصه که

صبح روز بعد پس از تحویل اتاق ابتدا به بانکوک و سپس به تهران بازگشتیم.سفر به تایلند به همراه محمد سفری خوب به همراه خاطرات فراوانی بود که تجربه قشنگی از این کشور زیبا در قاره اسیا را برایمان رقم زد.این شهر زیبا هر انچه برای یک تعطیلات عالی و خالی از تنش و استرس های کاری را میخواهید برایتان فراهم کرده است و به شما دوستان پیشنهاد میکنم اگر از علاقه مندان به طبیعت بکر و زیبا و همچنین تفریحات ابی هستید سفر به تایلند رو از دست ندهید.