ترکیه

unnamed

پیش از این نیز چندین بار به برای امور کاری به دیگر شهرهای ترکیه سفر کرده بودم.اخرین باری که به ترکیه رفتم به شهر انکارا جهت انگشت نگاری برای ویزای کانادا بود.همان طور که میدانید یکی از سفارت های کانادا که بسیاری از ایرانیان جهت انگشت نگاری میروند در شهر انکارای ترکیه واقع شده است. اما این بار مقصد من درسفر به ترکیه  شهر زیبای استانبول بود .تصمیم داشتم چند روزی را به سفر به ترکیه اختصاص داده و از اماکن دیدنی شهر زیبای استانبول دیدن کنم.

سفرنامه ترکیه دکتر علی باغانی

ترکیه کجاست؟

ترکیه کشوری مسلمان واز همسایگان ایران بیش از 80 میلیون نفر جمعیت دارد . زبان رسمی کشور ترکی استانبولی است ولیر واحد پول رسمی این کشور میباشد.همچنین ترکیه کشوری کوهستانی و پیوندگاه اروپا و اسیاست.ترکیه با کشورهایی چون ایران،نخجوان،ارمنستان،گرجستان،سوریه ،عراق و بلغارستان و یونان همسایه است.به دلیل موقعیت جغرافیایی استانبول، آب و هوای این ناحیه متغیراست ودارای آب و هوای مدیترانه ای، گرمسیری و آب و هوای اقیانوسی است.پایتخت ان شهر انکارا بوده که پس از استانبول دومین شهر بزرگ ترکیه محسوب میشود.استانبول ،انکارا،ازمیر،بورسا و ادانا ازجمله شهرهای بزرگ این کشور محسوب میشود.همچنین اقتصاد ترکیه طی سالهای اخیر در زمینه کشاورزی،حمل و نقل وارتباطات و همچنین خودروسازی،گردشگری و مواد غذایی و پوشاک رشد چشمگیری داشته است. مردم این کشور مردمی مهربان و خونگرم بوده و از نظر فرهنگی وجه اشتراک زیادی با ایرانیان دارند.

چرا به استانبول رفتم؟

همانگونه که اشاره کردم قبلا چندین بار برای امور کاری سفر به ترکیه کرده بودم.اما این بار تصمیم داشتم علاوه بر سفر به ترکیه چند روزی را به گشت و گذار در ترکیه و شهر زیبای استانبول اختصاص دهم.پس از رزرو اینترنتی بلیط و هتل عازم شهر استانبول شدم.(ترکیه از جمله کشورهایی است که نیاز به ویزا ندارد)
اواخر ماه خرداد بود که سفر به ترکیه کردم.در حین پرواز با هواپیمایی ترکیش از مسافران با بورک(غذای محلی ترکیه) پذیرایی شد.پرواز حدود 3 ساعت به طول انجامید تا به فرودگاه استانبول رسیدم.پس از گرفتن چمدانهایم با تاکسی عازم هتل شدم.یکی از بهترین فصلها برای سفر به ترکیه و بازدید از استانبول زیبا فصل بهار است.بهار در استانبول بسیارزیباست و در گوشه کنار ان گلهای لاله زیبایی خاصی به شهر بخشیده بود.ساعت حدودا 3 ظهر بود که به هتل رسیدم.موقعیت مکانی هتل در منطقه مرکزی شهر(میدان تکسیم) و در نزدیکی ایستگاه مترو بود.پس از تحویل اتاق ساعتی را به استراحت پرداختم و حدود ساعت 7 شب بود که تصمیم به گشت و گذار در ترکیه و استانبول زیبا گرفتم از این رو در میدان تکسیم گشتی زدم.میدانی سرزنده و شاد مملو از جمعیت و توریست بود .

به خیابان استقلال رسیدم که در سرتاسر این خیابان مراکز خرید به چشم میخورد.در این خیابان سنگفرش زیبا ماشین ها اجازه تردد ندارند و تنها گاهی تراموا از ان گذر میکند.در گوشه کنار این خیابان صدای موزیک و اوازه خوانی به گوش میرسید.بوی خوش باقلوا مرا به سوی شیرینی فروشی بزرگی در خیابان استقلال هدایت کرد و با پرداخت 45 لیر(لیر واحد پول کشور ترکیه است) بسته ای باقلوا خریدم . در حین گشت و گذار درترکیه و بازدید از این میدان با چرخ دستی ها و دست فروش هایی روبرو شدم که انواع خوراکی محلی مانند بلال، بلوط داغ، بستنی، سیمیت و صدف خام میفروختند. سپس به رستورانی در همان حوالی رسیدم و دونرکباب سفارش دادم .پس از صرف شام و قدم زدن در خیابان استقلال به سمت میدان تکسیم بازگشتم .درمیان میدان مجسمه بزرگی از مصطفی کمال اتاتورک در لباس نظامی به همراه سربازان ترک دیده میشد که بنای یادبود جمهوری ترکیه میباشد و توسط مجسمه ساز ایتالیایی ساخته شده است.

پس از گشت و گذاردر ترکیه ومیدان تکسیم به سوی هتل برگشتم.صبح روز بعد پس از صرف صبحانه در هتل به جستجوی اینترنتی از مکانهای دیدنی استانبول پرداختم.و تصمیم گرفتم از مسجد ایاصوفیه اغاز کنم.

مکانهای دیدنی و تفریحی ترکیه کجاست؟

مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophia)

به سوی مسجد ایا صوفیه که یکی از مکانهای دیدنی ترکیه میباشد راهی شدم.پس از گرفتن استانبول کارت (کارتی که برای مترو میتوان از ان استفاده کرد)سوار مترو و در محله سلطان احمد پیاده شدم.این مسجد از نمادهای شهر زیبای استانبول است که در میدانی به نام ایاصوفیه در محله سلطان احمد قرار گرفته است.در ابتدا گنبد بزرگ ان توجهم را جلب کرد.دیدن این مسجد با طاق ها و ستون های با شکوهش که از دوران بیزانس باقی مانده برای من که علاقه زیادی به اثار تاریخی دارم بسیار لذتبخش بود.ایا صوفیه به معنای حکمت مقدس میباشد. در ابتدا یک کلیسا، سپس یک مسجد و اکنون نیز یک موزه تاریخی ترکیه می باشد. این مسجد  با معماری بسیار زیبا در دوره های بیزانس و امپراتوری های عثمانی بوده و همچنین نماد عرفان مسیحی قرون وسطی میباشد.موزاییک مریم مقدس که متعلق به قرن 11 میلادی میباشد در بالای دروازه خروجی اصلی توجهم را به خود جلب کرد.موضوع مورد اهمیت در مساجد ترکیه رعایت لباس پوشیده توسط توریست ها بود . کمی انسوتر مقبره 5 پادشاه را دیدم که بسیار با شکوه و مجلل بود.

سفر به ترکیه
پس از بازدید از مسجد ایا صوفیه در ادامه گشت و گذار در ترکیه و شهر زیبای استانبول به سمت مسجد سلطان احمد که در همان نزدیکی بود به راه افتادم.

مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmed Mousque)

مسجد سلطان احمد که به مسجد ابی نیز مشهور است متعلق به سلطان احمد اول عثمانی میباشد و یکی دیگر از مکانهای دیدنی ترکیه محسوب میشود.انطور که شنیدم این مسجد بین سالهای 1609 تا 1616 ساخته شده است.معماری این مسجد بسیار زیبا و نماینگر معماری زیبای دوران عثمانی میباشد.در ابتدای ورودم دیدن 6 مناره و چندیدن گنبد زیبای ان توجهم را جالب کرد.راهنمایی که درانجا حضور داشت عنوان کرد که سلطان احمد در جوانی از دنیا رفته است . مقبره او در محوطه بیرونی مسجد قرار داشت.همانطور که در ابتدا گفتم این مسجد به مسجد ابی نیز شهرت دارد و ان به دلیل این است که فضای داخلی مسجد با کاشی های ابی رنگ پر شده است.البته متوجه شدم که بیشتر این کاش ها در طبقات بالای مسجد است که اجازه بازدید از طبقات دیگر میسر نبود.
داخل بنای مسجد، سقفی بسیار مرتفع وجود داشت  که با کاشیهای  آبی رنگ تزئین شده است. کاشی های قدیمی مسجد دارای طرح هایی از گل، درخت و دیگر الگوهای مرسوم در آن زمان تزئین شده بود.نکته جالب اینجاست که اغلب این کاشی ها از مرغوبترین کاشی های دست ساز ایرانی است که دانستن این نکته در سفر به ترکیه برای من بسیار جذاب بود.
پس از بازدید از مسجد سلطان احمددر ادامه گردش در ترکیه به سمت کاخ توپکاپی که در همان نزدیکی بود حرکت کردم.

کاخ توپکاپی

به کاخ توپکاپی که یکی از دیدنیهای ترکیه به شمار میرود رسیدم.در قسمتی از موزه لیدری حضور داشت و توضیحات لازم در خصوص توپکاپی را ارائه میداد.این کاخ زیبا که در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارد به دستور سلطان محمد دوم بین سالهای 1466 تا 1478 بر روی ویرانه های باستانی امپراطوری بیزانس ساخته شده بود.گویا هر امپراطور یک بخش به قصر اضافه میکرده و در اواخر قرن پانزدهم،  این کاخ به محل اصلی اقامت سلاطین عثمانی تبدیل شده بود.توپکاپی در زبان ترکی به معنی دروازه توپها میباشد.
این نام از توپ های بزرگی که در خارج از دروازه قصر استقرار یافته اند، نشات می گیرد. این توپ ها در هنگام فتح شهر استفاده میشده اند.
کاخ توپکاپی اولین موزه ترکیه محسوب میشود.دیوارهای به طول 5 متر دور تا دور ان کشیده شده بود.
 اولین حیاط توپکاپی با دیوارهای بلند محاصره شده بود  که در حقیقت  استفاده از ان به صورت یک پارک بوده است زمانیکه از دروازه دوم کاخ عبور کردم به قسمت حیاط دوم رسیدم . در سمت راست این حیاط آَشپزخانه قرار داشت و کمی انسوتر درمانگاه و نانوایی کاخ را دیدم. بخش بعدی دروازه سوم کاخ بود  که منتهی به حیاط سوم می شود. این قسمت مخصوص شاه و درباریان بوده است تا جشن ها ی مهم خود را در آن برگزار کنند. همچنین حرمسرا و تعدادی موزه از جمله موزه های سلاح جنگی و جواهرات نیز وجود داشت.پس از بازدید از این کاخ زیبا به سمت درب خروج موزه راهی شدم.به سمت ایستگاه مترو رفتم و متروی تکسیم را سوار شدم ساعت حدود 8 شب بود که به میدان تکسیم رسیدم و پس از صرف شام و سفارش اسکندر کباب (از غذاهای محبوب ترکی)به سوی هتل برگشتم و ادامه گشت و گذار در ترکیه را به فردا صبح موکول کردم.

سفر به ترکیه

تنگه بسفر

صبح روز بعد پس از صرف یک قهوه ترک به همراه یک سیمیت بروشور راهنمای خود را مطالعه کردم و تصمیم گرفتم به سمت تنگه بسفر(تنگه ای که دریای سیاه و مرمره را به یکدیگر متصل میکند و طولی برابر ۳۰ کیلومتر و عرضی برابر ۷۰۰ متر دارد. بر روی تنگه‌ پل‌هایی ساخته شده که معروفترین آنها پل گالاتا است) که از دیگر مکانهای دیدنی ترکیه به شمار میرفت بروم و با تهیه بلیط سوار کشتی شده ودر این تنگه گشتی بزنم. از نظر اقتصادی این تنگه برای ترکیه حایز اهمیت است زیرا سبب رونق تجارت، ماهیگیری و گردشگری شده است. پس از تهیه بلیط سوار بر کشتی شدم واز زاویه ای دیگر شهر زیبای استانبول را دیدم.مسجد و اسکله اورتاکوی، کاخ دولما باغچه، پل بغازو... از دور نمایان بود و حرکت برروی آب های آرام تنگه بسفرودیدن پرندگان و مرغهای دریایی در حال پروازبرایم بسیار  لذتبخش بود. از تجربه های خوب سفر به ترکیه و شهر زیبای استانبول  خوردن ماهی تازه درنزدیکی تنگه ی بسفر بود. این ماهی ها در ابتدا کباب شده وبه همراه ترشی، کلم، کاهو، گوجه فرنگی، فلفل و پیاز به صورت ساندویچ سرو میشد. پس از گشتی چند ساعته در تنگه بسفر به سوی کاخ دولما باغچه که در همان نزدیکی ودر منطقه بشیکتاش بود و ا مکانهای دیدنی ترکیه محسوب میشد رفتم.پس از تهیه بلیط وارد کاخ شدم و در گوشه ای از کاخ یک لیدر جوان را دیدم و به سوی او رفتم و به توضیحاتی که در این خصوص میداد گوش سپردم. این کاخ متلق به قرن 19 وگویا آخرین اقامتگاه سلطنتی پادشاهان عثمانی میباشد که شش سلطان عثمانی در ان اقامت داشتند. چیزی که بسیار توجهم را جلب کرد  یک چلچراغ ۴۰۰۰ کیلوگرمی کریستالی بود که درسالن کاخ وجود داشت . در قسمت های مختلف کاخ چندین اتاق و حمام بود.انطور که شنیدم  کمال اتاتورک نیز در زمان حیات خود در این کاخ ساکن بوده است. آتاتورک  بنیانگذار جمهوری ترکیه شخص مهم و محبوبی در این کشور است و پس از مرگ او ساعت اتاق وی  روی ساعت ۰۹:۰۵ (زمانیکه وی از دنیا رفت)تنظیم و متوقف شده. کاخ دولما باغچه چندین بخش داشت.اپارتمانهای اداری و حرمسرا و... که بازدید از انها برای تاریخ دوستان خالی از لطف نیست.پس از بازدید از کاخ دولما باغچه و گشت و گذار درترکیه و شهر زیبای استنانبول به سوی میدان تکسیم بازگشتم و پس از خرید چند بسته باقلوای معروف استانبولی که از سوغاتی های معروف ترکیه نیز محسوب میشود به هتل برگشتم.

221

خلاصه که

در مجموع سفر ترکیه و شهر زیبای استانبول با وجود اینکه یک سفر 2-3 روزه بود ولی بسیار لذتبخش بود. مردمانی با فرهنگ و غذاهایی شبیه وطن خودم حس بسیار خوبی به من میداد به طوری که کمتر احساس غربت میکردم. اماکن تاریخی زیبا به همراه غروبهای چشم نواز در ابهای دریای سیاه سفر خاطره انگیزی رابرایم رقم زد. صبح روز بعد و پس از تحویل اتاق استانبول را به مقصد تهران ترک کردم.در طول سفر به ترکیه با ایرانیان زیادی برخورد کردم که در این کشور زندگی میکردند .امروزه این کشورهمسایه ایران از حوزه های جذاب جهت مهاجرت از طریق کار، تحصیل و سرمایه گذاری و ثبت شرکت میباشد. در سفر به ترکیه با ایرانیان زیادی در این کشورمواجه شدم که از طریق خرید ملک موفق به اخذ اقامت این کشور شده بودند. به شما دوستان پیشنهاد میکنم چنانچه علاقه مند به  اماکن تاریخی و همچنین طبیعت زیبا و کشتی سواری در امواج ابی و ارام دریا در قاره اسیا هستید سفر به ترکیه و شهر زیبای استانبول را از دست ندهید.