سفرنامه تورنتو کانادا

سفرنامه تورنتو دکتر علی باغانی

سفر به تورنتو تا جایی که به خاطر دارم، یکی از زیبا ترین سفر هایی بود که همیشه دوست داشتم پشت سر بگذارم. به دلیل شرایط کاری و فشردگی برنامه زمانی کنفرانس ها از سال 2011، فرصت بازدید از کانادا را پیدا نکرده بودم. به دعوت یکی از دوستان به همکاری برای ارائه کنفرانسی در دانشگاه تورنتو دعوت شدم. یکی از دوستان که به عنوان استادیار در دانشگاه تورنتو مشغول به کار بود،..

سفرنامه تورنتو دکتر علی باغانی، وکیل پایه یک دادگستری

تا جایی که به خاطر دارم، یکی از مقاصد مورد نظرم برای سفر به کشورهای خارجی کانادا بود اما به دلیل شرایط کاری و فشردگی برنامه ی زمانی کنفرانس ها از سال 2011، فرصت بازدید از کانادا را پیدا نکرده بودم. به دعوت یکی از دوستان به همکاری برای ارائه کنفرانسی مهم در دانشگاه تورنتو دعوت شدم. یکی از دوستان که به عنوان استادیار در دانشگاه تورنتو مشغول به کار بود، قصد ارائه کنفرانسی راجع به قوانین اقامت در کانادا را داشت و از آنجایی که من همیشه تحقیقات و سوابق کاری متعدد و متمرکز بسیاری بر روی کشور کانادا داشتم، از من دعوت کرد تا در این ارائه همراهیش کنم. تصمیم گرفتم برنامه سفر خودرا به گونه ای بریزم که پس از بازدید تورنتو از دیگر استان های کانادا نیز دیدن کنم.

این سفرنامه توسط دکتر علی باغانی، وکیل پایه یک دادگستری نوشته شده است.

تورنتو کجاست؟

به عنوان مرکز اقتصادی کانادا، تورنتو دارای شرایطی عالی برای افراد خواهان مهاجرت، کار و تحصیل است. میزان درآمد بالای این شهر در قبال مخارج ماهیانه اش که نسبتا زیاد است، کاملا منطقی می باشد، شاید این شهر برای سفر توریستی هزینه بر بنظر برسد ولی به عنوان محل زندگی می تواند انتخاب اول مهاجران باشد. علاوه بر این، وجود تعداد زیاد مهاجران فارسی زبان در تورنتو میتواند شرایط زندگی را برای شما آسان تر کند. زبان اصلی تورنتو انگلیسی و فرانسوی است ولی اکثر مردم به یک زبان دیگر نیز تسلط دارند. جمعیت این شهر نسبت به دیگر مناطق کانادا بیشترین تعداد را شامل میشود. تورنتو پاییز و زمستان های بسیار سردی دارد ولی در دیگر فصل ها آب و هوای آن کاملا معتدل میشود.

چرا تورنتو را انتخاب کنیم؟

اگر عاشق سفر هستید و امکان سفر به کانادا را دارید قطعا بازدید از تورنتو را در لیست برنامه های مسافرتی تان قرار دهید. آبشار نیاگارا، موزه های زیبا، کلیساهای فوق العاده، برج CN تورنتو و هزاران مکان جذاب دیگر، همگی دلایلی محکم بر اهمیت بازدید این شهر توسط گردشگران می باشند. از آنجایی که از مدت ها قبل برای تعداد زیادی از دوستان جهت دریافت اقامت های مختلف کانادا از جمله تحصیلی، اسکیل ورکر و... فعالیت کرده بودم، دوستان زیادی را در تورنتو داشتم که قصد داشتم در این سفر به دیدن اکثر آنها بروم.
پرواز من ساعت 9 شب بود و قصد اقامتی حدود 30 روز در کانادا را داشتم (ویزای مولتی 5 ساله را دریافت کرده بودم). به این منظور برنامه ای 10 روزه برای اقامت در تورنتو را درنظر گرفتم  که 2 روز از آن برای رفت و آمد و 3 روز دیگر نیز جهت انجام کارهای ارائه دانشگاه برنامه ریزی شده بود. لذا تنها 5 روز جهت گشت و گذار در تورنتو مهلت داشتم. پرواز رزروی نیز Lufthansa بود و حدود 18 ساعت طول کشید.(یک توقف در وین)

سفرنامه

بر اساس هماهنگی های انجام شده توسط دانشگاه تورنتو و دوست گران قدرم، هتلی در نزدیکی دانشگاه از پیش رزرو شده بود. سرویس رفت از فرودگاه تا هتل نیز قبل از ورود من به تورنتو رسیده بود و منتظر بود. لذا بر خلاف آنچه انتظار داشتم مراحل فرودگاه خیلی سریع انجام شد و کمتر از نیم ساعت بعد به محل اقامت رسیدم. ناهار را در هتل صرف کردم و به دعوت تعدادی از دوستان قرار گذاشتیم که عصر روز اول از برج CN تورنتو دیدن کنیم.

سفرنامه تورنتو دکتر علی باغانی

آکواریوم ریپلی تورنتو کانادا (Ripley's Aquarium of Canada, Toronto)

تقریبا ساعت 5 عصر بود که به نزدیکی برج CN رسیدیم. پیش از ورود به برج به پیشنهاد یکی از دوستان، به قسمت جنوبی منطقه رفتیم تا از آکواریوم ریپلی دیدن کنیم. طراحی جالب این مکان حالتی را فراهم آورده است که گویا شما در شیشه ای گرفتار هستید و ماهی های مختلف برای تماشای شما به نزدیکی شیشه می آیند! وجود صدها گونه آبزی با توضیجات کامل راهنمایان، قطعا شما را به مطالعه بیشتر راجع به این گونه های جانوری ترغیب خواهد کرد. اگر آشنایی با ماهی ها و گیاهان دریایی برایتان به اندازه کافی هیجان انگیز نیست نگران نباشید. کافیست چند لحظه صبر کنید تا با دیدن یکی از کوسه های موجود در این آکواریوم، هیجان واقعی را درک کنید!
پس از بازدید از این مکان که تقریبا 2 ساعتی طول کشید به سمت برج CN حرکت کردیم.

برج سی ان  (CN Tower)

از همان ابتدا که به نزدیکی این برج میرسید، برای مدتی محو ابهت و معماری زیبای آن خواهید شد.برج سی ان که یکی از مشهور ترین بناهای تورنتو محسوب میشود، بنایی با ارتفاع حدود 550 متر است و به یکی از نماد های این شهر تبدیل شده است. پیش تر راجع به طبقه شیشه ای این برج شنیده بودم و علاقه زیادی به دیدن آن داشتم. علاوه بر این، یکی از دوستان که تمایل شدیدی به آدرنالین داشت، مارا متقاعد کرده بود تا از اج واک واقع در بالاترین طبقه برج سی ان استفاده کنیم! پس از ورود به برج CN و رسیدن به آسانسور، تصمیم داشتیم به ترتیب از طبقات جالب آن دیدن کنیم.
ابتدا به طبقه شیشه ای رفتیم. گذاشتن اولین قدم روی این سطح، امکان دارد اندکی سخت باشد. ولی پس از اینکه به محکم بودن شیشه ها اعتماد کنید، میتوانید از چشم انداز زیبایی که روی آن قدم گذاشته اید لذت ببرید. شهر زیبای تورنتو زیر پاهای شماست و میتوانید جای جای این شهر بینظیر را تماشا کنید. پس از آن به سکوی آخر برج رفتیم تا از اج واک آن استفاده کنیم. پس از تهیه بلیط، لباس های مخصوص را پوشیدیم و با طناب هایی به ریل بالای طبقه متصل شدیم. کفی به اندازه 1و نیم متر وجود داشت و باید دور برج را قدم میزدیم! هنگامی که اولین نگاه را به ارتفاع انداختم، واقعا چند لحظه میخکوب شدم. پس از بررسی شرایط شروع به قدم زدن کردم و به جرأت میتوانم بگویم یکی از پر هیجان ترین لحظات سفرم همان لحظه بود. اگر به کانادا سفر کردید حتما از این مکان دیدن کنید.
سپس به رستوران گردان برج رفتیم تا شام را صرف کنیم. میل کردن غذایی با کیفیت عالی در حالی که چشم اندازی زیبا از شب های تورنتو را مشاهده میکنید، میتواند به یکی از لذت بخش ترین خاطراتتان تبدیل شود.
با اینکه خاطرات خوبی برایم ساخته شد، اما به این نتیجه رسیدم که برج CN مکانی نیست که بتوان برای بار دوم از آن دیدن کرد. علاوه بر زیبایی و درجه یک بودن تمام قسمت های آن، روز های بعد متوجه شدم مکان های بسیاری در تورنتو وجود دارد که از تفریحات و زیبایی های بیشتری برخوردارند.

به دعوت یکی از دوستان به خانه آنها رفتیم تا صبح بعدی را همراه هم به آبشار نیاگارا برویم.
ساعت 8 صبح از خانه بیرون زدیم و تقریبا 1 ساعت بعد به آبشار نیاگارا رسیدیم.

آبشار نیاگارا (Niagara Falls)

بازدید از آبشار نیاگارا یکی از برنامه هایی است که تمام توریست های تورنتو در برنامه سفر خود قرار میدهند. طبیعت منحصر به فرد نیاگارا و تفریحات مختلفی که در آن امکان پذیر است، این مکان را به یکی از بهترین نقاط توریستی کانادا تبدیل کرده است. اولین صحنه ای که مرا هیجان زده کرد، ارتفاع این آبشار و وسعت آن بود. از آنجایی که پیش تر این مکان را از آمریکا مشاهده کرده بودم، انتظار این مقدار تفاوت را نداشتم. با استفاده از راهنمای گردشگری که پیش تر دریافت کرده بودیم، به تعدادی از راه های پشت آبشار رفتیم و از تماشای مناظر زیبا لذت بردیم.تقریبا ساعت 1 بود که به تورنتو برگشتیم و ناهار را در یکی از رستوران ها صرف کردیم.ساعت 3 بود که به گالری هنر اونتاریو رفتیم.

سفرنامه تورنتو دکتر علی باغانی

گالری هنر اونتاریو (Art Gallery of Ontario)

یکی از بهترین گالری های هنر دنیا را میتوان در تورنتو پیدا کرد. گالری هنر اونتاریو سرشار از آثار با ارزش و زیباست که میتواند شمارا مدت ها درگیر کند. علاوه بر مشاهده آثار هنری مختلف، میتوانید از فروشگاه این گالری نیز استفاده کنید و برای دوستان خود سوغاتی های خوبی که نماد کانادا هستند را با قیمت مناسب تهیه کنید. اگر از علاقه مندان به هنر و تاریخ هستید، بازدید این موزه را از دست ندهید.
پس از بازدید گالری هنر اونتاریو، به منطقه تفریحی تورنتو رفتیم.

منطقی تفریحی تورنتو (Toronto Entertainment District)

پیش تر شنیده بودم که این منطقه شب های بسیار زنده ای دارد ولی اینبار به چشم دیدم. ساعت 7 بود که به این منطقه رسیدیم و از همان بدو ورود، صدای سازهای مختلف و نمایش های خیابانی از تمام نقاط آن به گوش میرسید. به پیشنهاد دوستان به تماشای یکی از فیلم های سینمایی نشستیم و پس از آن در یکی از رستوران های منطقه شام خوردیم. به راستی که قدم زدن در این خیابان ها حال و هوای شمارا عوض خواهد کرد.
سپس به هتل بازگشتم و برنامه بازدید های دیگر را به روز بعد موکول کردم.
روز بعد ساعت 9 از هتل بیرون زدم و به سمت قلعه کاسا لوما حرکت کردم.

کاسا لوما (Casa Loma)

کاسا لوما از سال ها قبل یکی از لوکیشن های معروف برای فیلمبرداری بوده است. قلعه ای که پیشینه تاریخی بی نظیری دارد و زیبایی آن شمارا مبهوت میکند. معماری آن با ظرافت خاصی صورت گرفته و کوچک ترین جزئیات آن نیز به بهترین شکل طراحی شده اند.این مکان شمارا به یاد اوایل قرن 19 – که قطعا در فیلم های سینمایی مختلف تماشا کرده اید – میاندازد.
پس از بازدید کلی این مکان حوالی ساعت 11 به سمت مرکز علمی اونتاریو رفتم.

سفرنامه تورنتو دکتر علی باغانی

مرکز علمی اونتاریو (Ontario Science Centre)

این ساختمان که یکی از معروف ترین ها در تورنتو است، ارائه دهنده جدیدترین تکنولوژی ها و فناوری های روز است. هنگام بازدید از این ساختمان با وسایلی مواجه خواهید شد که شاید آینده ای را به شما نمایش دهند که فقط در فیلم ها و انیمیشن های علمی تخیلی دیده باشید. در حالی که شاید این نسخه ها تنها آزمایشی باشند و سال ها تا تولید انبوه فاصله داشته باشند، با این حال مشاهده کیبوردی که به صورت لیزری روی میز نمایش داده میشود و مانند یک کیبورد معمولی کار میکند، هنوز هم شگفت انگیز است! پس از گذراندن مدتی کوتاه در مرکز علمی اونتاریو به سمت موزه سلطنتی اونتاریو حرکت کردم.

موزه سلطنتی اونتاریو (Royal Ontario Museum)

موزه سلطنتی اونتاریو از آثار بسیار زیادی برخوردار است. اکثر هنرمندان نام آشنای آمریکای شمالی، آثار بسیاری را در این موزه دارند و با توجه به نگه داری بسیار دقیق و منظم کارکنان، تمام این اثار به بهترین شکل ممکن تحت حفاظت قرار گرفته اند. لذا تمام آنها همانند زمان تولید خود هستند و هیچ صدمه ای بر آنها وارد نشده است. آشنایی با آثاری که زندگی و تاریخ آمریکایی را به تماشا میگذارد، تجربه جالبی را برایتان رقم خواهد زد. یکی از مواردی که شمارا محسور خواهد کرد، طراحی خارجی بنا است. یکی از شب های اقامت در تورنتو اتفاقی از کنار این موزه گذر کردم و نورپردازی آن در شب واقعا شگفت انگیز بود. پس از پایان بازدید، به یکی از رستوران های اطراف رفتم تا ناهار را صرف کنم.
بر اساس قراری که پیشتر با دوستان گذاشته بودیم، به سمت های پارک تورنتو حرکت کردم.

های پارک (High Park)

این پارک که یکی دیگر از نماد های تورنتو به حساب میاید، یکی از فضاهای سبز بزرگ این شهر با تفریحات مختلفی همچون دوچرخه سواری میباشد. ما به قصد پیک نیک به این پارک رفتیم و به راستی که تماشای منظره دریاچه و بناهای توریستی ساخته شده در آن، لذت این دورهمی را چند برابر میکرد. به نظر من یکی دیگر از مکان هایی که توریست های تورنتو باید در برنامه خود قرار دهند، بازدید از های پارک است. از آنجایی که باغ وحش این پارک تنها تا ساعت 6 باز بود، اول از همه به دیدن آن رفتیم و سپس به باقی گردش پرداختیم. حوالی ساعت 10 بود که پس از صرف شام به هتل بازگشتم تا برای روز بعد آماده شوم.
بر اساس برنامه ای که شب قبل ریخته بودیم، ساعت 9 صبح با دوستان به رود هامبر رفتیم.

رود هامبر (Humber River)

اطراف رود هامبر مکان مناسبی برای تفریحات دورهمی است. ما برنامه صرف صبحانه برای این مکان ریختیم و پس از آن برای مدتی در اطرف رود قدم زدیم. زیبایی های این مکان نیز غیر قابل چشم پوشی است. ساعت 12 به مرکز شهر بازگشتیم و به همراه دوستان به کلیسای سنت مایکل رفتیم.
آن روز برنامه بازدید از کلیسای سینت مایکل و سینت جیمز را داشتیم.

کلیسای سینت مایکل (St. Michael's Cathedral Basilica)

این کلیسا که یکی از قدیمی ترین بناهای اونتاریو شناخته میشود، حال و هوای کامل کاتولیکی خود را حفظ کرده است و علاوه بر اینکه یک اثر تاریخی در تورنتو است، میتواند نماد فرهنگ کاتولیک رومانی در اونتاریو نیز باشد. طراحی داخل و خارج آن بسیار زیباست و و بازدید از آن برایتان لذت بخش خواهد بود. پس از بازدید کلیسای سینت مایکل به سمت کلیسای سینت جیمز حرکت کردیم

کلیسای سینت جیمز (The Cathedral Church of St. James)

جالب است بدانید که کلیسای جیمز مقدس به عنوان قدیمی ترین مکان تورنتو شناخته میشود. مسیحیان تورنتو نیز اهمیت خاصی برای این بنا قائل هستند و کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که حداقل یکبار از آن بازدید نکرده باشد. معماری آن نیز بسیار جذاب است و میتواند تصویری تکرار نشدنی در ذهنتان بسازد.
حوالی ساعت 6 با دوستان به سمت شهربازی بزرگ تورنتو رفتیم تا آخرین شب این سفر را در این مکان سپری کنیم

سفرنامه تورنتو دکتر علی باغانی

شهر عجایب کانادا (Canada's Wonderland)

جالب است بدانید که رولر کوستر موجود در این شهربازی به عنوان هفدهمین رولرکستر جهان از نظر کیفیت و ارتفاع شناخته شده است. تفریحات فراوانی در این پارک وجود دارد که شبی خاطره انگیز را برای ما رقم زد. همچنین نورپردازی این مکان در شب بسیار جذاب است و میتواند سوژه خوبی برای چند عکس دورهمی خاطره انگیز باشد.
تقریبا ساعت 11 به هتل بازگشتم و این روز را به پایان رساندم.
چند روز بعد نیز به قرار های کاری و ارائه سخنرانی به همراه دوست محترمم در دانشگاه تورنتو گذشت و سرانجام پس از پایان سفر به سمت مونترال حرکت کردم.
در این چند روز آخر نیز از چندین مرکز خرید، سواحل وودوین و هانلان و فانوس گیبرالتار دیدن کردم که بازدید از آنها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

خلاصه که

تورنتو یکی از شهر های بسیار خوب کاناداست هرچند از نظر من نسبت به ونکور و مونترال از جاذبه های کمتری برخوردار است. هزینه های زندگی در این شهر نسبت به دیگر شهرهای کانادا بسیار بیشتر است ولی چنانچه درآمد شما مانند یک شخص مقیم تورنتو باشد، هزینه گردش در این شهر نیز برایتان آنچنان زیاد نخواهد بود.

سفرنامه تورنتو نوشته شده توسط دکتر علی باغانی، وکیل پایه یک دادگستری

جهت بازدید از عکس های دکتر علی باغانی در تورنتو روی این متن کلیک کنید.