سفرنامه مونترال کانادا

IMG 2296

مونترال یکی از شهر های کبک در کانادا است و پس از تورنتو به عنوان دومین شهر بزرگ کانادا شناخته میشود. جمعیت مونترال نزدیک به 3 میلیون نفر است و زبان اصلی آن فرانسوی میباشد.

سفرنامه مونترال دکترعلی باغانی، وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه

مونترال کجاست؟

مونترال یکی از شهرهای کبک در کانادا است و پس از تورنتو به عنوان دومین شهر بزرگ کانادا شناخته میشود. جمعیت مونترال نزدیک به 3 میلیون نفر است و زبان اصلی آن فرانسوی است. به دلیل مهاجرت فرانسویان در گذشته، نزدیک به 70 درصد مردم این شهر فرانسوی زبان هستند و زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم یاد میگیرند. جالب است بدانید در کنار فرانسوی زبان بودن این شهر، مؤسسات آموزشی زیادی هستند که به زبان انگلیسی فعالیت می کنند و در عین حال جزو بهترین دانشگاه های کانادا به شمار می آیند ( ازجمله دانشگاه مک گیل و کنکوردیا). مهاجران زیادی از ایران در این منطقه زندگی می کنند و بارها ممکن است هنگام راه رفتن در شهر مکالمه چند نفر به زبان شیرین فارسی به گوشتان برسد.
آب و هوای مونترال مرطوب است و در کنار گرمای زیاد (گاهی بیش از 20 درجه) در تابستان، زمستان های بسیار سردی دارد.

چرا مونترال شهری محبوب است؟

به عنوان یکی از مقاصد مورد علاقه ایرانیان برای تحصیل یا توریسم، مونترال همواره میتواند جزء اولین انتخاب ها باشد. نمیتوان گفت که دلیل این انتخاب تنها طبیعت و زیبایی های بی شمار شهر مونترال است بلکه سطح تحصیلی بالای این شهر و بورسیه های مختلف مخصوصا در رشته دکتری، مونترال را به یکی از اهداف اصلی دانشجویان از اقصی نقاط جهان تبدیل کرده است.

IMG 1877

چرا به مونترال رفتم؟

زمانی که تصمیم گرفتم جهت انجام پاره ای از امور کاری و شخصی به کانادا سفر کنم، به گونه ای برنامه ریزی کردم که بتوانم از اکثر شهرهای این کشور فوق العاده زیبا بازدید کنم. پس از اتمام کنفرانس و بازدید از تورنتو، به مونترال آمدم تا از زیبایی های این شهر دیدنی کانادا نیز بهره مند شوم. میتوان گفت مونترال جزء زیباترین شهرهای کاناداست و اگر دنبال مهاجرت به کانادا هستید و توانایی یادگیری زبان فرانسوی را نیز دارید، مونترال میتواند از بهترین گزینه های پیش روی شما باشد.

سفرنامه

پس از ورود به مونترال و استقرار در هتل، استراحتی کوتاه کردم و تصمیم گرفتم از همان روز اول گردش در شهر را آغاز کنم. مطابق برنامه ریزی انجام شده، قصد داشتم 5 روز این سفر را به مونترال اختصاص بدهم.
روز اول پس از صرف ناهار حوالی ساعت 4 از هتل بیرون زدم و به عنوان اولین مقصد، تصمیم داشتیم به همراه تعدادی از دوستانم در مونترال از باغ گیاهشناسی دیدن کنیم. ساعت 5 بود که به این مکان فوق العاده رسیدیم.

باغ گیاه شناسی مونترال (Montreal Botanical Garden)

از آنجایی که تنها 2 ساعت جهت بازدید وقت داشتیم، امکان رفتن به تمام قسمت های این باغ بزرگ وجود نداشت. لذا تصمیم گرفتیم تنها از قسمت هایی که از قبل تعیین کرده بودیم بازدید کنیم. اول از همه به قسمت بونسای ها رفتیم. به نظر من زیباترین بخش باغ از میان تمام قسمت های دیگر همین بخش بود. درختانی که به روش های کاملا حرفه ای و با ظرافت تمام شکل گرفته بودند.علاوه بر آن، قسمتی نیز وجود داشت که کلکسیونی از درخت های مینیاتوری و خاص بود و میتوانست شما را تا مدت ها میخکوب نگه دارد. پس از گشتی کوتاه در این بخش، به سراغ قسمت کاکتوس ها رفتیم. این بخش نیز از گیاهان جالبی برخوردار بود. کاکتوس هایی که شاید تا به حال حتی عکسشان را هم ندیده باشید! سپس به بخش گلهای بنفشه، گل های ارکیده و قسمت سیکاس ها رفتیم. بازدید کامل از همین چند بخش زمان زیادی به خود اختصاص داد و ما به دلیل محدودیت زمانی موفق به بازدید کامل این مکان زیبا نشدیم.

تصمیم گفتیم که اگر زمان کافی در اختیار داشتیم، روز آخر نیز برای بار دیگر از سایر قسمت های باغ گیاه شناسی دیدن کنیم. با فرا رسیدن زمان تعطیلی باغ، با دوستان به سمت خیابان Rue de la Montagne رفتیم و در یکی از رستوران های خوب آن مکان به نامRestaurant Jérôme Ferrer شام را صرف کردیم. این رستوران غذاهای فرانسوی سرو میکرد و ازآنجایی که پیش تر اینگونه غذاهارا بارها در مکان های مختلف امتحان کرده بودم میتوانم به جرأت بگویم که کیفیت و مزه غذاها در این رستوران بسیار متفاوت بود. پس از صرف شام به سمت هتل حرکت کردم و باقی برنامه ها را به روز دوم سفر موکول کردیم.
روز بعد ساعت 9 از هتل خارج شدم و پیش از پیوستن به دوستان برای بازدید مناطق تفریحی، تصمیم گرفتم از کلیسای نوتردام دیدن کنم.

کلیسای نوتردام مونترال ( Notre-Dame Basilica of Montreal)

بازدید از کلیسای نوتردام مونترال از سال ها قبل در برنامه من بود و به همین جهت مطالعه زیادی درباره تاریخچه این مکان انجام داده بودم. با این حال زمانی که برای اولین بار از نزدیک برج های دوقلوی کلیسا را دیدم، حس وصف ناپذیری در من شکل گرفت. طراحی بیرونی این کلیسا چشم نواز بود و بازسازی های متعددی که  بر روی قسمت های مختلف این مکان شکل گرفته بود در بیشتر نقاط قابل رویت بودند. با ورود به این مکان، اولین چیزی که مرا شگفت زده کرد ارتفاع زیاد سقف و در عین حال طراحی های جذاب آن بود. در قسمت غربی تالار ، محراب مارگاریت مقدس به چشم میخورد که من اول ابتدا به سمت آن رفتم. ستون های داخلی نیز با ظرافت تمام طراحی شده بودند و نقاشی های موجود در جای جای کلیسا، سرشار از معنا و علائم خاص بود. از انجایی که مراقبت از کلیسا به خوبی انجام شده است، تمام ارزش و تازگی این اثر حفظ شده و میتوان با بررسی هر گوشه از تالارهای آن، یک واقعه تاریخی را مشاهده کرد. بهتر است پیش از بازدید از کلیسای نوتردام مونترال، مختصر مطالعه ای درباره پیشینه آن داشته باشید تا بتوانید درک درستی از ارزش این بنای تاریخی بدست بیاورید.
پس از صرف زمانی حدود 3 ساعت در این کلیسای زیبا، ساعت 12 به سمت محل ملاقات با دوستان رفتم و پس از صرف ناهار به سمت دو جزیره معروف مونترال یعنی Parc Jean-Drapeau حرکت کردیم.

مجموعه شبه جزایر Parc Jean-Drapeau

حدود ساعت 1 بهمراه دوستان به سمت شرق مونترال حرکت کردیم و حوالی ساعت 3 به این مکان رسیدیم. این مجموعه از شبه جزایر شامل جزیره نوتردام و جزیره هلن مقدس بود. این مجموعه به نام یکی از شهردارهای مونترال Jean Drapeau نامگذاری شده است و شامل زیبایی های بی شماری از جمله موسیقی های زیبا، رستوران ها و کافه های فوق العاده میباشد. همچنین یک شهر بازی بزرگ، موزه گردشگری، سواحل زیبا، بزرگترین سن کنسرت مونترال و یک زمین مسابقه ماشین های فرمول یک تنها چند نمونه دیگر از جاذبه های این جزیره ها هستند. از آنجایی که من علاقه بسیاری به تماشای این مسابقات داشتم، تعدادی بلیط تهیه کردم تا ابتدا به مشاهده مسابقات فرمول یک برویم. اگر تا کنون به تماشای این مسابقات نرفته اید، حتما این کار را در برنامه خود قرار دهید. حوالی ساعت 6 از آنجا خارج شدیم و به بازدید از شهر بازی، موزه و ساحل زیبای جزیره رفتیم که بسیار برایمان لذت بخش بود.
تقریبا ساعت 11 بود که به هتل رسیدم و اینگونه روز دوم این سفر را به پایان رساندم.
روز سوم ساعت 10 صبح از هتل بیرون رفتم و به همراه دوستان به سمت بام مونترال یعنی Mount Royal حرکت کردیم.

IMG 2415

بام مونترال (Mount Royal)

با شنیدن نام مونت رویال متوجه شباهت زیاد آن با نام شهر یعنی مونترال می شوید. یکی از دلایل این نامگذاری، تبدیل شدن آن به یکی از نماد های شهر مونترال بوده است. مونت رویال که به صورت تپه ای در این شهر زیبا قرار دارد، یکی از دیدنی ترین قسمت های مونترال محسوب میشود. نام فرانسوی این تپه مونس رجیوس است و دارای 3 قسمت مختلف با ارتفاعات گوناگون می باشد. پس از حدود 1 ساعت، به بالاترین نقطه این تپه رسیدیم که علاوه بر پیاده روی ورزش گونه، زیبایی های این مکان هنگام بالا رفتن از این مسیر بسیار چشم نواز می باشند. مونت رویال مکان مناسبی برای تفریحات دوستانه و پیک نیک های خانوادگی است و فعالیت های مختلف دیگری نیز در آن صورت میگیرد. یکی از متداول ترین این فعالیت ها دوچرخه سواری است. به علاوه زمانی که به بالاترین نقطه مونت رویال می رسید، نمایی فوق العاده از شهر را در مقابل چشمان خود خواهید دید که میتواند یکی از خاطره انگیز ترین سلفی های شمارا رقم بزند.
ناهار را نیز در مونت رویال صرف کردیم و زمانی که به پایین برگشتیم ساعت حوالی 3 عصر بود. به علت خستگی ناشی از پیاده روی، تصمیم گرفتیم بازدید های تاریخی را به روز آخر موکول کنیم. لذا به سمت آکوازیلا حرکت کردیم تا این مکان تفریحی را نیز از دست ندهیم.

آکوازیلا (Aquazilla)

پیش تر در زمان بازدید از جزیره نوتردام این مکان را دیده بودیم اما به علت کمبود وقت و برگزاری مسابقه در آن روز نتوانستیم به این قسمت برویم. آکوازیلا یکی از پارک های تفریحی معروف مونترال است. امکان شنا در یکی از زیبا ترین چشم انداز های شهر، تفریحات مختلف از جمله والیبال ساحلی و ATV ، قایق سواری و پارک بادی ساخته شده روی آب، میتوانند برای مدت زیادی شما را سرگرم کنند. تا ساعت 9  شب در این مکان بودیم و پس از صرف شام از دوستان جدا شدم. به هتل بازگشتم و تصمیم داشتم روز بعد اکثر نقاط تاریخی مونترال را بازدید کنم.
روز بعد طبق روال روزهای قبل، ساعت 9 صبح از هتل خارج شدم و به سمت موزه هنر های زیبای مونترال حرکت کردم.

موزه هنر های زیبا (The Montreal Museum of Fine Arts)

از آنجایی که تصمیم داشتم از چندین موزه و مکان دیدنی بازدید کنم و اکثرشان تنها تا ساعت 5 عصر باز بودند، نمیتوانستم از تمام بخش های موزه دیدن کنم. موزه هنرهای زیبای مونترال با دارا بودن مدل های مختلفی از هنر مانند عکاسی، نقاشی، مجسمه سازی و ... برای هر قشر هنری مکانی زیبا و دیدنی محسوب میشود. وجود سبک های مختلف هنری نیز دلیلی دیگر بر بازدید از این موزه می باشد. فضای بسیار بزرگ این موزه نیز حاکی از تعدد آثار هنری موجود در این موزه است. بسیاری از آثار این موزه متعلق به افراد و خانواده های برجسته در مونترال میباشد.
پس از گذراندن ساعتی در این موزه به سمت موزه McCord که در نزدیکی موزه هنرهای زیبا قرار داشت حرکت کردم.

موزه مک کورد (McCord Museum)

این موزه نیز مانند هنر های زیبای مونترال، دارای انواع مختلفی از هنرهای گوناگون بود که بیشتر بر روی مجسمه سازی متمرکز بود. یکی از ویژگی ها و برتری های این موزه نسبت به هنرهای زیبا، اخلاق بهتر راهنمایان آن بود که با حوصله و اطلاعات بیشتر، شمارا کاملا با آثار آشنا میکردند. پس از اتمام بازدید، به رستوران موزه رفتم و ناهار را در آنجا صرف کردم. کیفیت غذای آن نیز قابل قبول بود.
ساعت 2 به سمت کلیسای مریم مقدس، ملکه جهان حرکت کردم.

کلیسای ماری، ملکه جهان (Mary, Queen of the world cathedral)

این کلیسا فضای بسیار کوچکی دارد اما با این حال یکی از معروف ترین ها در مونترال و مرکز اصلی کاتولیک های رمانی محسوب میگردد.به عنوان سومین کلیسا از نظر وسعت در کبک، زیبایی های آن غیر قابل چشم پوشی است. علاوه بر بنای فوق العاده این کلیسا، دکوراسیون داخلی آن نیز بسیار زیبا بود. طرح های جذاب روی دیوار ها و سقف، حال و هوای کاتولیک درونی آن و توضیحات کامل راهنمایان، ترکیب جالبی را برای بازدید رقم میزند.
پس از بازدید این مکان در حوالی ساعت 4 به دوستان پیوستم تا به پارک ملی اوکا برویم و شام را در آنجا صرف کنیم.

IMG 2224

پارک ملی اوکا (Parc National d'Oka)

در نزدیکی شهر اصلی و میان دهکده Oka و Pointe-Calumet ، پارکی وجود دارد که علاوه بر قدمت زیاد، به زیبایی به آن رسیدگی شده است و به مکان بسیار خوبی برای پیک نیک های دوستانه تبدیل گشته است. علاوه بر منظره زیبای رود اوتاوا که از این مکان قابل مشاهده است، ساحل زیبا و تفریحات مختلفی در محدوده اصلی آن قرار دارند که خاطره خوبی را برای شما رقم خواهند زد.
حوالی ساعت 9 شب پس از صرف شام به هتل بازگشتم تا برای روز بعد و سفر بعدی آماده شوم.از آنجایی که بلیطم ساعت 4 عصر بود، تصمیم داشتم به دیدن دو نفر از استادانم در دانشگاه مک گیل و کنکوردیا بروم و پس از آن مستقیم به ایستگاه بروم.
خوب است توضیحاتی کلی جهت آشنایی و تحصیل در این دو دانشگاه در اختیارتان قرار دهم.

دانشگاه مک گیل مونترال (McGill University)

این دانشگاه یکی از مؤسسات بسیار خوب در کانادا است. زبان تحصیل در این دانشگاه علاوه بر فرانسوی، انگلیسی میباشد و هرساله دانشجوهای بین المللی زیادی را پذیرش میکند. دانشکده های این دانشگاه عبارتند از:
• دانشکده علوم کشاورزی و محیط زیست
• دانشکده هنر
• دانشکده مطالعات مستمر
• دانشکده دندانپزشکی
• دانشکده آموزش
• دانشکده مهندسی
• مطالعات کارشناسی ارشد و دکتری
• دانشکده حقوق
• دانشکده مدیریت دیزادل (Desautels)
• دانشکده پزشکی
• دانشکده موسیقی شولیک (Schulich)
• دانشکده علوم
رتبه این دانشگاه نیز 35 در کل جهان و هرساله بین 3 دانشگاه برتر کانادا معرفی میگردد. تعداد زیادی از دانشجوهای این دانشگاه برنده جازه نوبل شده اند و همواره خدمات زیادی را به جهان ارائه کرده اند.

دانشگاه کنکوردیا مونترال (Concordia University)

دانشگاه کنکوردیا نیز یکی از مؤسسات عالی کانادا محسوب میگردد و نزدیک به 250 رشته در تمام مقاطع تحصیلی را ارائه میکند.این دانشگاه همواره جزو 200 دانشگاه برتر دنیا حساب میشود و تمرکز اصلی آن روی رشته های تکنولوژی است.
دانشگاه کنکوردیا نیز سالانه تعداد زیادی دانشجوی بین المللی میگیرد و تعداد زیادی از دوره های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی برگزارمیکند. شهریه این دانشگاه نیز در تمام مقاطع چیزی بین 7 تا 10 هزار دلار کانادا میباشد.
پس از دیدار و صرف ناهار به همراه دو استاد گرامی و دوستان قدیمی ام، به سمت ایستگاه قطار حرکت کردم تا این ماجراجویی در مونترال را به اتمام برسانم.

خلاصه که

چه برای تفریح چه برای تحصیل و زندگی، مونترال میتواند گزینه خوبی برای شما محسوب شود. البته به شرطی که توانایی یادگیری زبان فرانسوی را داشته باشید. درست است که در اکثر نقاط این شهر زبان انگلیسی به آسودگی کار شمارا راه میاندازد ولی زمانی که میخواهید در این شهر زندگی کنید، قطعا باید یادگیری فرانسوی را در اولویت های خود قرار دهید.

جهت بازدید از عکس های دکتر علی باغانی در مونترال روی این متن کلیک کنید.